Større fleksibilitet over for kunderne
Større fleksibilitet over for kunderne
DSB’s ledelse har lagt an til en blød landing i sagen om de omdiskuterede kontrolafgifter og rejsebetingelser, der blev ændret 15. januar.
Underdirektør i DSB Christian Bjerring har lyttet til togpersonalet, der mener, at de ikke har tilstrækkelig mulighed for at udvise fleksibilitet over for kunderne.
"Der er behov for at justere reglerne, så togpersonalet kan agere fornuftigt i alle situationer. Der kan jo være situationer, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at udskrive en kontrolafgift," erkender han og lover samtidig, at der kommer en mere konkret beskrivelse af justeringerne inden for et par dage.
DSB har valgt at give kunder og medarbejdere en indkøringsperiode på tre til fire måneder til at vænne sige til de ændrede regler.
"I indkøringsperioden vil togpersonalet i hvert enkelt tilfælde vurdere, om en kunde skal have udstedt en billet mod et tillæg på 40 kr., eller om hun skal have en kontrolafgift på 600 kr.," forklarer Christian Bjerring og fortsætter:
"Derudover bruger vi indkøringsperioden til at få medarbejderne uddannet i det ændrede betjeningskoncept, ligesom vi fortsætter med at informere kunderne om, at de skal købe billet, inden de påbegynder rejsen."
Med kontrolafgifterne forsøger DSB at undgå, at kunder, der foretager kortere rejser, og som ikke når at blive billetteret undervejs, begynder at spekulere i ikke at købe billet.
Det koster årligt DSB 50 millioner kroner at køre med kunder, der ikke har billet.
Fakta
Man skal have købt billet, inden man stiger på toget. Kunder, der rejser uden gyldig billet eller kort, risikerer en kontrolafgift på 600 kr.
Krydser ens rejse Storebælt eller Øresund, er det fortsat muligt at købe billet i toget mod et tillæg på 40 kr.
DSB S-tog har ikke ændret deres praksis. Kunder, der rejser uden gyldig billet eller kort, risikerer en kontrolafgift på 600 kr.