Stor interesse for rejsetidsgaranti

Stor interesse for rejsetidsgaranti

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
13. februar 2007 kl. 12:37

Rejsetidsgarantien for pendlere er kommet rigtig godt fra start. Sådan lyder vurderingen fra salgsdirektør Bjørn Wahlsten, efter at der mandag blev sat spørgsmålstegn ved ordningen i en række medier.

"Mere end 10.000 har allerede nu tilmeldt sig rejsetidsgarantien, og der kommer flere hundrede nye til hver dag. Det er rigtig gode tal, når vi tager i betragtning, at kompensationsordningen kun er få uger gammel. Og det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at pendlerne har frist frem til 1.april for at blive omfattet af garantiordningen for 1. kvartal."


Kontante fordele
"DSB's rettidighed har været rigtig god i januar, og det er der først og fremmest stor grund til at glæde sig over," siger Bjørn Wahlsten.

Men han understreger samtidig, at pendlerne på de strækninger, hvor DSB ikke har levet op til løfterne om rettighed, kan se frem til kompensation. Det drejer sig først og fremmest om pendlerne på strækningen Fredericia-Struer, som kan se frem til en kompensation for januar på 11 procent. Og pendlerne på strækningen København-Kalundborg, som kan se frem til en kompensation på 3 procent.

Kystbanens pendlertalsmand slog mandag til lyd for, at pendlernes kompensation bør beregnes ud fra de tog, den enkelte pendler faktisk har rejst med og ikke som et gennemsnit på den enkelte strækning.

"Det er imidlertid en model, som i dag vil være helt umulig at administrere," siger Bjørn Wahlsten.

"Det vil kræve en meget omstændelig og detaljeret registrering af hver eneste rejsende både ved rejsens start og ved rejsens afslutning, og det vil kunderne næppe bryde sig om. Til gengæld får vi betydeligt bedre muligheder for at give individuel kompensation, når det elektroniske rejsekort bliver indført. Rejsekortet betyder, at vi lettere vil kunne følge den enkelte pendlers individuelle rejsemønster og dermed videreudvikle pendlerrejsetidsgarantien."