Stærk brite øger DSBs chancer
Stærk brite øger DSBs chancer
Berlingske Tidende 10. januar 2007, 3 sektion, business, side 8
UDBUDSJAGT. DSB byder på Kystbanen i alliance med Storbritanniens private transportselskab nummer et, First Group. Samarbejdet med en international aktør styrker DSB's chancer, vurderer trafikforsker.
af Charlotte Beder
SKOTLAND: Mere end 4.500 gange om dagen kører et tog med det lyserøde First-logo ind på en station i England eller Skotland. På stationen stiger 600.000 briter dagligt ombord. Og når de stiger af igen, tager mange af dem en af selskabets 9.000 busser videre til den endelige destination.
Med disse tal i ryggen kan First Group kalde sig Storbritanniens største private transportselskab. Så det er ikke hvem som helst, DSB har slået sig sammen med i kampen om at vinde udbuddet om Kystbanen.
»Vi er utroligt glade for vores alliance med First Group. De har stor erfaring med at byde på togtrafik på et meget konkurrencepræget marked, nemlig det britiske, hvor de har vundet tre ud af fire udbud,« siger Søren Eriksen, konstitueret direktør i DSB, på et pressemøde i Edinburgh tirsdag.
Siden privatiseringen af den engelske togindustri i 1996 har First Group vundet fem store passagerkontrakter og en godstransportkontrakt, hvilket svarer til 20 procent af jernbanemarkedet på de britiske øer. Derudover står selskabet bag busser i både USA og Canada.
DSBs udbudserfaringer er mindre prangende. Her har man brugt 100 mio. kr. på at byde på otte strækninger i udlandet men har kun vundet to mindre kontrakter i Sverige.
Nyt selskab født
DSB og First Group har etableret et fælles selskab, som skal drive Kystbanen og togene i Skåne, hvis parterne vinder udbuddet. Udgifter og indtægter vil de to parter dele efter ejerandel, som er 70 procent til DSB og 30 procent til First.
»Med et fælles selskab får vi den kombination af First Groups kommercielle viden og vores lokalkendskab, som vi tror, der skal til for at vinde,« siger Søren Eriksen.
For First Group handler samarbejdet med DSB om at få foden inden for på et marked uden for Storbritannien. Selskabet har nemlig planer om at sætte sig på 20 procent af det europæiske marked i udvalgte områder inden 2010. Kystbanen passer fint ind i denne strategi.
»Vi kan snart ikke blive større i Storbritannien uden at få problemer med konkurrencemyndighederne. Derfor skal vores fremtidige vækst findes i andre lande, og det gør både Danmark og Sverige til interessante markeder for os. Vi har brug for en samarbejdspartner med lokalt kendskab for at kunne lave et vinderbud, og det har vi fået med DSB,« siger selskabets adm. direktør, Moir Lockhead på pressemødet.
Godt signal
Ifølge trafikforsker Carsten Greve, Handelshøjskolen i København, øger alliancen med First Group DSBs muligheder for at sætte sig på Kystbanen.
»Politikerne har brug for, at man med Kystbaneudbuddet sender et signal om øget konkurrence på togdriften i Danmark. Det signal kunne være svært at sende, hvis man bare gav Kystbanen til gode, gamle DSB. Men med et nyt selskab bestående af DSB og en stor, international operatør som First Group, så brænder signalet om konkurrence og fornyelse bedre igennem. Der vil være kommet en ny spiller på banen,« siger han.
DSB ønsker ikke at kommentere med hensyn til, om en international partner gør det lettere for politikerne at vælge DSB.
»Vi fokuserer på at lave det mest konkurrencedygtige bud,« siger Søren Eriksen.