Stadigt flere stiger på toget
Stadigt flere stiger på toget
På trods af hårdt vintervejr og et faldende transportmarked er det i årets første tre måneder lykkedes DSB at tiltrække hele 800.000 flere kunder sammenlignet med 1. kvartal 2009.
Kom med.
Danskerne synes for alvor at have taget DSB’s slogan, der blev lanceret sidste år, til sig. I hvert fald tyder tallene i DSB’s dugfriske 1. kvartalsregnskab på, at vi i stigende grad lader nøglen til bilen ligge hjemme og søger mod toget, når vi skal transporteres.
Rekord mange kunder
Således rejste hele 800.000 – eller to procent – flere kunder med DSB i årets første kvartal sammenlignet med samme periode i 2009. I alt valgte knapt 48 millioner kunder at sætte sig til rette i et DSB-tog i årets første tre måneder, mod cirka 47,2 millioner kunder i samme periode sidste år. Det er det højeste antal kunder, DSB nogensinde har haft på et første kvartal. En udvikling, der ifølge DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen bekræfter, at toget er et konkurrencedygtigt og ansvarligt transporttilbud:
»Når kunderne løser billet hos DSB, gavner det både virksomheden, samfundet og klimaet. Og det er virkelig positivt, at stadigt flere danskere bliver fortrolige med, at toget er et økonomisk og klimavenligt alternativ til for eksempel bilen,« siger Søren Eriksen, der også peger på en markant bedre markedsføring af toget som et bæredygtigt transportmiddel og den generelle økonomiske afmatning som medvirkende årsager til, at flere vælger toget.
Baghjul til bilen
Fremgangen skal ses i lyset af, at biltrafikken i de seneste seks kvartaler er gået tilbage ifølge Vejdirektoratet, der er på trapperne med tal for biltrafikkens udvikling i 1. kvartal 2010. Alene i 2009 faldt biltrafikken med 1,5 procent i forhold til 2008, og i Hovedstadsområdet noterede Vejdirektoratet et fald på omkring to procent. Til sammenligning har DSB kunnet registrere en passagerfremgang i de seneste år. Søren Eriksen mener, at der er tale om en klar tendens:
»Danskerne lader oftere end tidligere den svinende bil stå i garagen og sætter sig i stedet ind i toget. Vi oplever et generelt transportmarked, der er faldende i disse år, og alligevel er DSB i stand til at øge antallet af kunder,« siger Søren Eriksen.
DSB vandt vintertrafikken
Da januar og februar forsynede landet og jernbanen med sin tunge, hvide forsendelse og ekstremt kolde temperaturer, betød det også forsinkelser for DSB’s kunder.
»I første kvartal var alle transportmidler alvorligt ramt af vintervejret. Men jeg mener, at toget vandt i vintertrafikken. De hårde vinterdage viste, at toget er et sikkert, pålideligt og billigt alternativ til bilen og flyet, der til gengæld viste sig som utrygge, besværlige og problemfyldte transportmidler at befinde sig i,« vurderer Søren Eriksen.
»Jeg var selv rigtig glad hver dag for at sidde i toget i januar og februar. Selvfølgelig var det drønirriterende, at nogle afgange var forsinkede, men jeg kom sikkert og trygt frem og tilbage og mærkede samtidig, hvordan DSB’s medarbejdere kæmpede for at servicere og transportere danskerne igennem sneen,« forklarer Søren Eriksen og nævner med tilfredshed, at lige så snart sneen smeltede sidst i marts, har langt de fleste af DSB’s tog kørt til tiden:
»De seneste 10 uger har vi kørt med en forrygende høj rettidighed. Og når vi kigger på landene omkring os, så lå togtrafikken i de hårde vinteruger fuldstændig ned, hvilket har haft alvorlige konsekvenser for tilliden til toget som transportmiddel. Det gælder for eksempel i Sverige, Norge, Tyskland og Holland. Hvorimod vi i DSB har formået at komme igennem januar og februar med kundernes tillid i behold,« siger han og peger på, at DSB i sin seneste omdømmemåling har fået anerkendende vurderinger af danskerne. 57,3 lå den særlige ’omdømmescore’ i marts således på, hvilket er tæt på at være det højeste niveau i mange år.
Fakta: Her stiger flere på toget
- Antallet af kunder i Fjern & Regionaltog udgjorde 11,4 millioner i 1. kvartal 2010, hvilket er 300.000 eller to procent mere i forhold til 2009. I Østdanmark var væksten på to procent, mens den var fire procent i Vest. DSB Familiebilletten har i den forbindelse haft stor succes i hele landet, ligesom væksten i Øst tilskrives flere solgte standard- og Orangebilletter. I Vest er der blandt andet noteret flere kunder med uddannelseskort og et større antal rejsende pensionister.
- Flere foretrækker at tage toget over Storebælt, hvor antallet af kunder er vokset med en procent i forhold til 2009, mens det samlede marked for rejser over Storebælt er faldet med tre procent. DSB’s markedsandel steg således med to procentpoint til i alt 30 procent. DSB har derfor styrket sin position på trafikken over Storebælt i et vigende marked.
- På trods af sporarbejder har S-tog haft en samlet vækst i antallet af kunder på to procent – og hvis man ser bort fra de strækninger, der har været berørt af sporarbejder, så er kundevæksten helt oppe på fem procent. Alt i alt 1,1 millioner flere kunder steg således på S-toget sammenlignet med samme periode sidste år.
- I Sverige har DSB i 1. kvartal 2010 haft 9,7 millioner kunder, hvilket svarer til en vækst på tre procent.