Snart lysdioder i alle S-tog

Snart lysdioder i alle S-tog

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. maj 2009 kl. 11:00

Inden for de næste par uger er der sat lysdioder i alle S-tog. Dermed sparer S-tog 60 procent af forbruget til spotbelysning

S-tog er nu næsten ved vejs ende, hvad angår udskiftning af alle halogenspots til lysdioder. Udskiftningen af spotsene vil føre til en besparelse på hele 60 procent af energiforbruget til spotbelysning. De gamle halogenspots bruger nemlig 20Watt, hvor de nye lysdioder kun bruger 1,6Watt. Det er egentlig en besparelse på hele 92 procent, men da halogenspottene har bidraget til opvarmningen af toget, skal der bruges lidt mere i varme med de nye diodespots. Derfor ender den samlede besparelse på 60 procent.

Altid tændt
De nye lysdioder holder to til fire gange længere end de gamle halogenspots. Det betyder, at dioderne ikke skal skiftes nær så ofte, og det sparer arbejdstid. Halogenspottene sidder i passagerafsnittene i S-toget og er tændt hele tiden. Derudover er der lysstofrør, som er forbundet med følere, som kun tænder, når det bliver for mørkt i vognen. Der er planer om på sigt også at udskifte lysstofrørene med lysdioder. De nye diodelamper giver et lidt hvidere lys
end halogen, som er mere gult, og de giver lidt mindre lys, men det betyder ikke noget for kunderne.

Det har kostet lidt over en mio. kr. at udskifte halogenspottene i alle S-togene, og dermed er udgiften til udskiftningen tjent ind i løbet af halvandet års tid.

 

FAKTA
Hvad er en lysdiode?
Lysdioder bruger meget mindre strøm end de traditionelle glødepærer. En glødepære bruger kun fem procent af sit forbrug til lys og 95 procent til varme. Nu laves der lysdioder, der er mere effektive end selv energisparepærer. De første lysdiodepærer blev fremstillet allerede i 60erne, men det var først i slutningen af 90erne, at det blev muligt at fremstille hvidt lys. Før da havde dioderne lyst rødt, grønt og gult. Det var også i 90erne, at man begyndte at bruge lysdioder i trafiklys.