Sms-billet giver færre gratister
Sms-billet giver færre gratister
Tilbuddet om at rejse for en 20’er i alle zoner får unge gratister til lommerne eller rettere: Til mobilen
At rejse for en 20’er i alle zoner med både bus, tog og metro er tilsyneladende så godt et tilbud, at unge slet ikke kan lade være med at købe billet. Sådan er det ellers ikke altid.
»Når vi kommer ind i en kupé, hvor der sidder en gruppe unge, er det stensikkert, at der altid er en eller to, som ikke har billet. Men efter aftenbilletten er kommet til, sidder de med et stort smil og viser telefonen frem med det samme,« siger Liselotte Pedersen, teamleder hos S-togsrevisorerne.
Og det er en tendens, som servicechef hos S-tog, Søren Krarup-Jensen kan genkende:
»Vi har endnu ingen opgørelser, der beviser det, og jeg ved ikke, om tendensen holder, men det, jeg hører fra revisorerne, er, at vi ikke længere får fat i gratister om aftenen,« siger Søren Krarup-Jensen, der glæder sig over, at S-tog tilsyneladende har fået fat i de unge med sms-billetten til 20 kr., som gælder i alle zoner i to timer efter kl. 19.
S-tog anslår, at man taber mellem 50-60 mio. kr. om året i tabte billetindtægter på gratisterne, og at ca. fire procent af S-togs 92 mio. rejser om året foregår uden billet.