Scan dig til fede oplevelser i S-toget
Scan dig til fede oplevelser i S-toget
S-togs kunder kan nu udnytte tiden på farten til at få en masse oplevelser lige ind på mobilen. Ved at scanne en stregkode, også kaldet 2D-kode, i toget eller på stationen modtager de f.eks. nyheder, filmtrailers og gode tilbud.
Er du interesseret i at vide mere om The Voice 09 i Tivoli? Scan en stregkode i S-toget og få videoer og playlister med dem, der skal optræde, lige ind på mobilen.
Er du mere interesseret i nyheder, kan du scanne dig til de seneste nyheder fra Politiken eller B.T., sportsnørderne kan få nyhederne fra sporten.dk, og vil man bare gerne vinde et togkort, kan man også scanne sig til det. Mulighederne er mange.
Stregkoderne, på engelsk bar codes, er kendt og udbredt i udlandet, men fænomenet får hermed sit gennembrud i Danmark.
»Vi synes, det er vildt spændende med de nye medier, og vi vil meget gerne som nogle af de første være med til at pushe nye medier og samtidig skabe værdi og oplevelser for vores kunder. Så selv om det er forholdsvis uprøvet i Danmark, tager vi gerne chancen og prøver markedet af,« fortæller salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall.
En ny kanal
Det er det digitale bureau, Creuna, der sammen med den tekniske leverandør af det mobile stregkodesystem, Scanbuy, har udviklet konceptet til S-tog.
»Med det her koncept har S-tog fået en ny kanal, som forsøder ventetiden på perronen og tiden i S-toget. Samtidig får S-tog mulighed for at afprøve interessen for en ny teknologi, der er meget udbredt i bybilledet i lande som Japan og Sydkorea,« fortæller direktør i Creuna, Jeppe Hansen.
Uendelige muligheder
Mobilstregkoder rummer også et stort markedsføringsmæssigt potentiale for de annoncører, der leverer mobilt indhold.
»Mulighederne er næsten uendelige. For eksempel vil det være oplagt for spiludviklere at brande deres nye spil med en smagsprøve via bar codes. Alt er for så vidt muligt, bare det giver S-togskunden noget, så det kræver, at annoncørerne forstår at levere relevant indhold til den kontekst passagererne befinder sig i,« fortæller Jeppe Hansen.
Kvantespring
Ud over brugen til markedsføring og indhold til f.eks. S-togskunder ser Jesper Stuhr, direktør i Scanbuy Danmark, masser af fremtidsperspektiver i brugen af stregkoderne.
»Dette er kun én af mange muligheder, som 2D-koderne giver virksomheder og forbrugere. I Japan har 78 procent af mobiltelefonerne en 2D-kodelæser, og her bliver koderne blandt andet brugt til levering af supplerende mobilt indhold i avisartikler og som udbredt betalingsmiddel. Vi kommer også snart til at se koderne brugt til at fremme gennemskuelighed i behandlingen af fødevarer, ligesom der sammen med partnere arbejdes på løsninger som i den grad vil være kvantespring i forhold til den måde vi ellers gør tingene på.,« siger Jesper Stuhr, direktør i Scanbuy Danmark.
Sådan gør man
Man skal have adgang til internettet samt kamera på sin mobil.
• Send sms med ordet ”scan” til 1220
• Man modtager en sms med et link
• Åbn linket for at downloade Scanlife programmet til telefonen
• Åbn Scanlife programmet for at scanne koden
• Hold kameraet op foran koden og vent
• Man modtager et link. Klik på det og se det indhold, der knytter sig til koden