S-togsstationer får et løft
S-togsstationer får et løft
S-togsstationerne skal ikke bare være et sted, hvor man stiger på tog eller bus. DSB S-tog kigger derfor i øjeblikket på, hvordan stationerne udnyttes bedst muligt.
Istedet for ens stationer vil S-tog skabe stationer, der passer ind i nærmiljøet og kundernes behov på den specifikke station. Det nye koncept hedder ”Fremtidens station”.
»Vi vil skabe liv på stationerne, og de skal sættes ind i en sammenhæng. Stationen skal være et rart sted at være, og i sidste ende håber vi på, at det kan få flere til at tage S-toget,« siger Niklas Marschall, salgsdirektør i S-tog.
Helstøbt løsning
For at kortlægge behovet på de enkelte stationer kigger S-tog på stationernes rejsemønster, beliggenhed, forretningsmuligheder og vedligehold.
»De skal ikke være ens, men de skal udnyttes til deres fulde og mulige potentiale. Vi kigger på, hvad der er brug for på den enkelte station,« siger Niklas Marschall, som har ét mål med ”Fremtidens station”:
»Enhver kunde skal kunne stå på stationen og føle, at de har fået, hvad de betaler for. At det er fair i forhold til billetprisen. Alle skal være tilfredse. Sådan vil det ikke være med det samme, men det er dér, vi skal ende,« siger Niklas Marschall.
Fire områder
Stationerne er vidt forskellige med hensyn til, hvordan kunderne bruger dem. Nogle stationer fungerer som omstigningsstation, hvor der næsten kun er kunder i myldretiderne. Andre ligger i nærheden af forlystelser eller byliv, hvor der også er liv om aftenen. Det skaber behov for eksempelvis toiletter, når kunderne opholder sig længere tid på stationen.
S-tog kigger også på stationernes beliggenhed i forhold til omgivelserne. Ligger den midt i et villakvarter eller i et pulserende byliv, og hvordan kommer kunderne til stationen? Således vurderer S-tog i hvert enkelt tilfælde, om der er brug for for eksempel mere cykelparkering.
Mere liv
Derudover skal der være liv på og omkring stationen. Tomme lokaler og frie arealer bør benyttes, og derfor forsøger S-tog at få lejere ind i lokalerne omkring stationerne for at skabe handel og liv, også uden for myldretiderne. For nylig har en forældregruppe fået lov at bruge lokaler på Avedøre Station, og på Ballerup Station gør kommunens SSP-medarbejdere det samme. Det giver beboerne i nærområdet medejerskab af stationen, fremmer trygheden og reducerer hærværk.
Alle stationerne får et løft omkring udseende og vedligehold. Kunderne skal kunne se, at der sker noget, men samtidig skal anstrengelser og udgifter stå mål med hinanden. De stationer, der har været udsat for hærværk, får et mere minimalistisk udseende og kommer til at bestå af materialer, der er nemmere at rengøre og billigere at udskifte.
De fire første
Foreløbig står fire stationer for tur i 2009. Arbejdet begynder på Avedøre i september, og derefter følger Sjælør, Ballerup og Herlev. I 2010 følger endnu syv stationer, og på sigt skal alle DSB S-togs 74 stationer gås efter. Derudover får Hellerup, Valby og Nørreport en kærlig hånd i løbet af 2009, og arbejdet på Hellerup Station er allerede godt i gang.