S-togs rettidighed blandt verdens bedste

S-togs rettidighed blandt verdens bedste

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
21. marts 2012 kl. 08:57

DSB S-tog ligger foran togselskaber fra hele verden, når man sammenligner rettidigheden. Det viser en benchmark af ni togselskaber, der driver storbytrafik, foretaget af Imperial College i London. De andre otte selskaber er fordelt i USA, Australien og Europa.

»DSB S-tog er helt klart blandt de bedste – S-tog er ”in the top few”,« fortæller Alexander Barron i telefonen fra London. Han er senior research associate på Railway and Transport Centre på Imperial College.

Forskellige mål
Selskaberne i benchmarken opererer med forskellige mål for, hvor mange minutter et tog må være forsinket for at tælle som rettidigt: S-tog har det hårdeste mål på 2,5 minutter, mens de andre selskaber har mål på 4 til 6 minutter. For bedst at kunne sammenligne har benchmarken set på, hvordan alle selskaber klarer sig inden for fem minutter og seks minutter, og inden for fem minutter ligger S-tog i top på linje med et andet selskab, mens S-tog løber fra de andre inden for seks minutter med en rettidighed på 98 procent.

»På trods af den kritik af forsinkelser, der tit er, så gør vi det rigtig godt. Vi har de mest firkantede målemetoder og hårde mål, men vi kommer alligevel rigtig godt ud i forhold til de andre,« siger en glad administrerende direktør i DSB S-tog, Gert Frost.

Stadig plads til forbedring
Benchmarkens resultater tager udgangspunkt i 2010, hvor S-togs rettidighed var på 94 procent. I 2012 ligger den foreløbigt på over 96 procent, men Gert Frost kan godt forstå, at kunderne engang imellem bliver irriteret over forsinkelser – især om morgenen, hvor der er flest kunder. I 2012 ligger rettidigheden i morgenmyldretiden i gennemsnit på knap 93 procent.
»Det synes jeg faktisk er godt, men det er klart, at hvis man for eksempel oplever flere forsinkelser på en måned, så lagrer det sig. Derfor er vi også ved at undersøge de områder, hvor der er længst afstand mellem vores egen opfattelse og vores kunders for at se, hvordan vi kan komme tættere på hinanden,« siger Gert Frost.

Mere fokus på kunderne
Samtidig begynder S-tog så småt også at måle på kunderegularitet og ikke kun på togenes regularitet, hvilket ligger godt i tråd med udviklingen i andre selskaber ifølge Alexander Barron. Men det er ikke helt lige til.
»Man skulle tro, det var simpelt, men det er forbavsende svært at kredse en ordentlig metode ind. Men det arbejder vi og togselskaberne ihærdigt på for tiden, for det er en meget naturlig vej at gå,« siger Alexander Barron. 

Fakta:
DSB S-tog er blevet opfordret af Imperial College til at være med i benchmarkgruppen ”International Suburban Rail Benchmarking Group” og deltog første gang i november 2010. Gruppen mødes to gange om året.
S-togs regularitetsmål er på 95 procent baseret på, at et tog er rettidigt, hvis det kører og ankommer inden for 2,5 minut i forhold til tiden i køreplanen. S-tog måler rettidigheden på alle stationer, medens en række andre selskaber kun måler på udvalgte stationer.