S-togs kundernes tilfredshed og loyalitet stiger markant

S-togs kundernes tilfredshed og loyalitet stiger markant

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
06. juni 2007 kl. 09:02

S-tog har netop fået sit bedste resultat i en kundeundersøgelse siden foråret 2005.


Ny undersøgelse viser, at rejsende med S-tog er blevet mere tilfredse og mere loyale- Undersøgelsen blev foretaget i uge 12 i marts måned, og resultaterne fra analysearbejdet er netop kommet i en rapport, hvor høje søjler i graferne står i skærende kontrast til de noget lavere søjler fra undersøgelsen i efteråret 2006.
Tilfredsheden hos kunderne er steget fra 43 indekspoint i efteråret 2006 til 55 i foråret 2007 - hvilket også er lidt højere end undersøgelsen i foråret 2006. Også kundernes loyalitet har fået et ordentlig nøk opad. Her stråler 62 indekspoint ved siden af 49 fra sidste undersøgelse. Undersøgelsen er foretaget i en periode, hvor også regulariteten er på vej op.


Flere vil anbefale S-tog


Resultaterne i rapporten viser også, at S-tog i forårets undersøgelse har langt flere kernekunder og flere ambassadører samt færre kritiske kunder end i sidste undersøgelse. I foråret 2007 er 39 procent af S-togs kunder kernekunder mod 26 procent ved sidste undersøgelse. Ambassadørerne er steget fra otte procent til 16 procent. Kernekunder er kunder, der er postivt stemt over for DSB S-tog, mens ambassadører er kunder, der anbefaler S-tog til deres venner og bekendte. Andelen af kritiske kunder er faldet fra 46 procent til 27 procent siden efteråret.


Ringbanen er topscorer


Både hvad angår tilfredshed og loyalitet scorer Ringbanen højest hos kunderne. Tilfredsheden på Ringbanen er på 59 indekspoint. Herefter kommer Frederikssundbanen med 57 indekspoint og Hillerød- og Farumbanen samt det centrale afsnit med 55 indekspoint. På loyaliteten stikker Ringbanen ud med 65 indekspoint. Herefter kommer Farumbanen med 64 point og Frederikssundbanen med 63 point. Resultaterne på Ringbanen kan skyldes, at der fra januar har været 5-minutters drift på Ringbanen.


Gode karakterer til medarbejdere


Som vanligt i S-togs kundeundersøgelser trækker vurderingen af den personlige betjening, som kunderne får af personalet, op. I år har især lokomitivførerne scoret højt hos kunderne.