S-togrejsende skal skrives i mandtal
S-togrejsende skal skrives i mandtal
S-tog har indført automatisk tællesystem i otte togsæt. Det giver grundlag for mere nøjagtige passagertællinger
I fredags blev det sidste af foreløbig otte S-togssæt med automatisk tælleudstyr sat i drift. Dermed er en væsentlig del af DSB S-togs nye tællesystem klar til brug. Det automatiske tælleudstyr kan, kombineret med det vejeudstyr, der sidder i alle S-togene, føre til meget mere nøjagtige og detaljerede tællinger af passagererne end hidtil. Dermed får S-tog et meget bedre billede af kundernes rejsemønstre og kan bl.a. bedre planlægge produktionen efter behovet.
Infrarød sensor
Det automatiske tællesystem fungerer på den måde, at der er installeret infrarøde sensorer over hver dør, som registrerer hver gang, en kunde bevæger sig ind eller ud af toget. Disse registreringer bliver lagret i en database, og derefter tager et matematisk program sig af at ryste tallene sammen med tallene fra vejningen af toget, hvilket give et meget nøjagtigt billede af antallet af kunder og deres rejsemønstre.
I alt 16 tog
Senere på foråret begynder installationen af tællesystemet på yderligere otte S-togssæt, så i alt 16 S-tog kommer til at køre rundt med det automatiske tælleudstyr. De 16 togsæt er tilstrækkelige til at give et samlet billede af af- og påstigninger på de forskellige strækninger hen over døgnet, ugen og måneden, da de kommer rundt om alle strækninger på alle tidspunkter af S-togsdøgnet og dermed kan indsamle de nødvendige data.