S-tog tøs op i Taastrup
S-tog tøs op i Taastrup
Når vinteren og sneen rammer Danmark, bliver S-togsværkstedet i Taastrup delvist omdannet til en varmestue. Der samler sig nemlig bunker af sne under togene
Det er sjældent, at vi har en hvid jul i Danmark. I år tyder noget imidlertid på, at vinteren er begyndt tidligt, og mens de mindste elsker at lege i det, skaber det en del problemer for togtrafikken.
»S-togene fungerer simpelthen som støvsugere. De suger al sneen op under vognene, og dér sætter det sig fast,« forklarer Henrik Andersen, der er produktionsleder i Taastrup.
Det giver flere problemer. For det første iser alle komponenterne under toget til, og det kan for eksempel give problemer med luftsystemet, traktionsanlægget og togenes omformere.
Togene tør op
For at holde så mange tog som muligt køreklar, bruger man derfor værkstedet som varmestue, når der er mulighed og plads.
»Togene står her og tør op. Det gør de også i Hundige, hvor man også bruger vaskehallen til at tø togene. Men de skal heller ikke tø for meget. Vi skal kunne komme til at arbejde med dem, men hvis de tør helt op, kommer der en masse vand, der kan trænge ind i de elektriske komponenter, og det duer heller ikke,« fortæller Henrik Andersen. Han pointerer desuden, at togene ikke kan nå at tø helt op, da de skal bruges i driften.
En kæmpe indsats
Når der samler sig meget sne under togene, betyder det også, at reparationer tager længere tid. Før man kan rette fejlen, skal man tit kæmpe sig ind til den. Gennem sne og is. Det betyder også, at opgaverne tager længere tid, og derfor er der mange medarbejdere, der arbejder over.
»Vi arbejder jo allerede i 24-timers drift på værkstedet, men der er mange medarbejdere, der bliver længere end deres vagt er. Desuden har der været en stor vilje til at give en ekstra hånd i weekender og med ekstra vagter,« siger Henrik Andersen.
Den store arbejdsindsats er noget, der glæder ham, for det viser et stort engagement i afdelingen.
»Det viser mig, at vi har mange ansvarlige medarbejdere, som sætter en ære i at få S-banen til at køre,« slutter han.