S-tog skruer ned for lyden
S-tog skruer ned for lyden
Et nyt højtalersystem sikrer renere lyd og reducerer støjgener
Antallet af klager over højtalerudkald fra beboere nær S-togsstationer har været stigende i en årrække. Det har fået S-togs Trafikinformation og Afdelingen for Processer og Miljø til at indgå et samarbejde om at reducere støjen.
»Vi skal yde en bedre service over for vores kunder og give en ordentlig og sober information omkring toggangen. Her er forståeligheden det vigtigste. Derudover er der hensynet til naboerne – der er ingen grund til højere lydstyrke end nødvendigt,« siger Søren Olesen, projektleder i S-togs Trafikinformation.
Varme somre giver klager
Det er stort set kun i sommermånederne, at S-tog modtager klager fra naboer. Det kan tydeligt mærkes, når sommeren er varm. Så sidder man længe ude i haven og sover for åbne vinduer. Dermed generes naboerne langt mere af højtalerudkaldene.
Automatisk lydregulering
For at reducere støjen indfører S-tog nu et nyt højtalersystem med digital lyd, som giver renere lyd. Det har flere fordele: Talen går klarere igennem og er dermed nemmere at forstå for kunderne på stationen. Desuden skal der så ikke skrues så højt op, når lyden bliver klarere.
Det nye system kan via målemikrofoner på stationen måle lyden og derefter automatisk regulere lyden op eller ned. Det betyder, at systemet i stille perioder, som fx om aftenen, skruer ned automatisk. Det nye højtalersystem er installeret, og udstyr er at op på alle stationer. I starten af november påbegyndes arbejdet med at definere lydgrænser på de enkelte stationer afhængigt af, hvilken type bebyggelse, der omgiver stationen.
Faktaboks
Antal naboklager over støj fra højtalerne:
2004: 3 klager
2005: 10 klager
2006: 21 klager