Ro og orden på Nørreport
Ro og orden på Nørreport
Siden 1. oktober har en ny medarbejder haft til opgave at holde orden på Nørreport. Det gælder både med hensyn til cykelrod, affald, gratisaviser og tiggere.
En kvinde knokler ned ad trappen på Nørreport med sin cykel, sin sorte labrador i snor og flagrende gevandter. Men inden hun når særlig langt, bliver hun stoppet af en ung mand i DSB-tøj, som venligt, men bestemt, gør hende opmærksom på, at man ikke må tage cykel med fra og til Nørreport i eftermiddagsmyldretiden. De diskuterer kort, inden kvinden vender om og går den tunge vej op ad trappen igen.
»De fleste tager det faktisk pænt. Nogle gange diskuterer vi lidt, om det kan være rigtigt, og de siger, de ikke vidste det, men de fleste respekterer det,« siger Hamze Ahmad, som hver dag runderer på Nørreport for bl.a. at sikre, at cykelreglerne bliver overholdt.
Styr på cyklerne
Det har han gjort siden den 1. oktober, hvor han blev ansat til at sørge for, at Nørreport ser ordentlig ud. Det gælder også cyklerne oppe på forpladsen, som generelt står hulter til bulter og i mange lag uden for cykelstativerne. Her flytter Hamze lidt rundt på cyklerne og sørger for, at de ikke fylder for meget dér, hvor folk skal gå forbi. Ud over at holde orden ved cyklerne skal Hamze Ahmad også samle affald og gratisaviser og gøre rent, hvis nogen f.eks. taber en flaske.
Samtidig har Hamze Ahmad til opgave at bede tiggere om at forlade Nørreport, bl.a. fordi mange kunder føler sig utrygge ved tiggerne, og fordi mange tiggere også stjæler fra kunder på perronen og aflurer dankortkoder ved billetautomaterne.
Nu sker der noget
Salgschef Allan Hotchkiss, som har ansvaret for Nørreport, kan allerede se resultaterne af den nye ansættelse.
»Jeg har længe ønsket, at der skulle gøres noget på Nørreport både ved rod og mht. tiggerne, men til daglig har salgsmedarbejderne bare ikke tid,« fortæller Allan Hotchkiss. Han har allerede fået kommentarer fra flere af de faste kunder om, at »nu sker der noget«, og han ser meget frem til næste kunderundersøgelse, som forhåbentlig kan vise, at kunderne lægger mærke til indsatsen på Nørreport.