Rimfrosten forstyrrede S-togene

Rimfrosten forstyrrede S-togene

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
20. marts 2007 kl. 14:04

Tirsdag morgen var der store problemer med S-togs-driften. Balladen startede allerede med de første tog på linierne og skyldtes, at der var rimfrost på køreledningerne. Frem til klokken syv kunne S-togene på flere strækninger kun køre op til fem kilometer i timen, da der ellers ville være fare for, at køreledningerne ville falde ned.

"Når der opstår rimfrost på køreledningerne, er der ikke 100 procent kontakt mellem køreledningen og pantografen (det vil sige strømaftageren) på toppen af toget. Det udvikler kraftige lysglimt, også kaldet en lysbue. Lysbuerne kan generere en strøm, der kan have indflydelse på signalerne. Derfor er der et sikkerhedskrav om, at frekvenserne fra denne lysbue går ned i togets computer og får den til at slå trækkraften i toget fra, så signalerne ikke ændres utilsigtet," fortæller ingeniør i Togteknik S-tog, Thomas Sjøgren.

En anden fare ved lysbuerne er, at hvis de varer for længe, så kan de udvikle en svejseflamme, der brænder ledningen over.

Efter klokken syv kom der styr på rimfrosten, men derefter opstod der problemer med genopretning af trafikken, og det tog lang tid denne tirsdag.

"Det var en usædvanlig svær start, vi fik i dag. Der var ingen tog, der kørte rettidigt fra morgenen af på grund af rimfrosten, og det gjorde, at vi resten af formiddagen havde ekstraordinært store problemer med at få lokomotivførerne ud til de rigtige tog," fortæller vagthavende hos S-togs Info, Kenneth Lund Larsen.


Se et videoklip med et S-tog, der danner lysbuer ved at klikke på linket til højre.