Rekordmange stiger på toget - trods DSB's krise

Rekordmange stiger på toget - trods DSB's krise

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
17. november 2011 kl. 12:46

Aldrig tidligere er så mange kunder på årets første tre kvartaler gået ind i et DSB-tog. Særligt prisattraktive produkter og nytænkning hos S-tog er med til at drive kundevæksten, der tegner godt for fremtiden, mener DSB's kommercielle direktør

129 millioner.
Så mange gange steg en kunde på et af DSB's tog i Danmark i løbet af årets første ni måneder. Det svarer til en stigning på 6 procent – eller knapt otte millioner – flere kunder sammenlignet med samme periode i 2010. Aldrig tidligere har så mange løst billet til DSB's tog i løbet af årets første tre kvartaler.

»Det er meget positivt, at danskerne i stigende grad vælger at rejse med toget. Og den tendens er vigtig i forhold til vores engagerede indsats for, at DSB skal styrke den kollektive trafik og medvirke til at indfri den fælles politiske målsætning om, at fordoble brugen af togtrafik frem mod 2030,« forklarer DSB's kommercielle direktør Mogens Jønck og peger på, at særligt danskernes søgning mod de prisattraktive produkter som periode- og klippekort spiller en afgørende rolle i forhold til kundevæksten. Også de særlige uddannelseskort og ungdomstilbud som HyperCard og WildCard er attraktive, ligesom S-togs populære gratis cykelmedtagning har fungeret som en kundemagnet.

Mange vindere
For hele DSB-koncernen er kundevæksten på 13 procent – eller knapt 19 millioner - hvis de udenlandske aktiviteter regnes med. Og på nær DSB's togtrafik på Kystbanen er der passagerfremgang på alle danske strækninger.

»Når danskerne udskifter bilsædet med et togsæde, så er der mange vindere på den konto. Både DSB, vores ejere og miljøet har gavn af det, ligesom vores kunder forhåbentlig får en bedre rejseoplevelse end ved for eksempel at sidde fastlåst i en bilkø,« siger Mogens Jønck.

Særligt S-tog glimrer i talrækkerne i det dugfriske kvartalsregnskab. Kundevæksten i S-tog er på hele syv procent – eller over fire millioner flere kunder. I det regnestykke er der endda korrigeret for sporarbejde. Det vil sige, at uden fraregning af den vækst, der er kommet på grund af sporarbejde, udgør kundevæksten i S-tog hele 10 procent svarende til 6,9 mio. flere kunder. For nylig tangerede S-tog endda sin egen rekord: 100 millioner kunder indenfor et år målt fra november 2010 til november 2011. Og dén kundefremgang imponerer DSB's kommercielle direktør:

»S-tog har de seneste år imponeret meget. Og kundevæksten i årets første ni måneder på S-banen bekræfter os i, at S-togs nytænkning og mange nye kundevendte produkter falder i københavnernes smag. S-tog er et godt eksempel på hvordan et engageret kundefokus og nytænkning kan genere kundevækst,« mener Mogens Jønck, der ser væksttallene i hele koncernen som velkomne i en krisetid for DSB.

»DSB har mange udfordringer for tiden, og vores økonomi er i alvorlig ubalance. DSB bruger flere penge end vi tjener. De udfordringer er vi i fuld gang med at finde løsninger på. Men det faktum at vi i stadig stigende grad formår at tiltrække kunder til toget, tegner godt for vores ambitioner for fremtiden,« siger han.

Fakta:

Hér stiger DSB's kunder på toget

Aldrig tidligere har DSB transporteret så mange kunder på årets første tre kvartaler som i 2011's første ni måneder.
Antal kunder i alt i DSB-koncernen:

162 mio. mod knapt 144 mio. i samme periode i 2010, hvilket svarer til en kundevækst på 13 procent.

Antal kunder i Danmark:
129 mio. mod 121 mio. sammenlignet med 2010's første ni måneder, hvilket svarer til en kundevækst på 6 procent. For DSB's Fjern- og Regionaltog skal den største vækst findes i Vestdanmark, hvor 600.000 flere kunder – eller seks procent - løste billet til toget sammenlignet med samme periode sidste år.

Antal kunder i S-tog:
Cirka 62 mio. kunder mod knapt 58 mio. i samme periode sidste år, hvilket svarer til en stigning på syv procent. Kundevæksten i S-tog er på hele ti procent, hvis der ses bort fra de perioder og de strækninger, hvor der har været sporspærringer. Ved sporspærringer forstås her, at mindst et spor er lukket, og at der i en del af perioden har været totalspærret.

Antal kunder på Kystbanen:
Cirka 18 mio. mod cirka 19 mio. sammenlignet med samme periode sidste år. En tilbagegang på tre procent eller cirka 500.000 kunder.

Af Jannik Preisler