Rekordhøj tilfredshed med DSB
Rekordhøj tilfredshed med DSB
Kunderne er blevet markant gladere for at tage toget og kvitterer med den højeste score nogensinde i tilfredshed med den aktuelle rejse. Det viser ny kundeundersøgelse
Kunderne har en god fornemmelse i maven, når de har taget en tur med toget. Tilfredsheden med DSB er den højeste nogensinde og lander på 7,71 på en skala fra 0 til 10. I september sidste år lå den på 7,25. Det viser det nye KundeKompas, der målte stemningen blandt kunderne i tre uger i marts i år.
»Jeg er fantastisk stolt af resultatet. Det er kanonflot, og der er grund til al mulig ros, ikke mindst efter den ekstremt hårde vinter, hvor vi virkelig kæmpede og gjorde det godt, mens andre europæiske togselskaber havde store problemer. Togenes præcision stiger, kunderne er glade for den nye køreplan, og med de blå vogne på pension og flere IC4 tog i den normale drift har vi et rigtig godt produkt at tilbyde vores kunder,« siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen.
Vigtig slutspurt
Resultatet i kundeundersøgelsen understreger den positive udvikling, DSB har taget godt fat på. Omdømmet er på ret kurs og kvartalsregnskabet, der blev præsenteret i sidste uge, viste også opadgående kurver.
»Det signalerer, at Sporskifte 2010 er det rigtige. Kunderne ønsker stadig mere præcise tog, bedre rengøring og bedre trafikinformation. Så vi har brug for, at alle lægger kræfter i for at nå målene om en passagervækst på 3 procent og et omdømme på 60 point i Reptrak-undersøgelsen. Og for at forbedre os på de områder, som kunderne gør os opmærksomme på, halter. Men vi gør det rigtige, og nu skal vi bare holde fast i retningen,« understreger Søren Eriksen.
En smule tilbage for S-tog
S-tog må efter flere års flot fremgang se et lille tilbageskridt på kundernes tilfredshed med den aktuelle rejse. S-tog scorer 7,69 mod 7,82 i september 2009 Men det kunne næsten ikke være anderledes efter den hårde vinter, vurderer administrerende direktør i S-tog Gert Frost:
»Vi havde bestemt nogle udfordringer med sne og kulde, og det trak ned i den måde S-togs kunder vurderede os på. Men medarbejderne gjorde en stor indsats for at få togene til at køre stabilt, på et tidspunkt hvor alle andre transportformer mildt sagt havde vanskelige vilkår. Præcisionen er oppe på et flot niveau igen, og jeg er ikke i tvivl om, at det allerede har givet større tilfredshed.«