Rejsetidsgarantien gælder
Rejsetidsgarantien gælder
DSB Kundeservice knokler i disse dage med efterdønningerne af især juledagene med voldsom sne og frost. Mere end 9000 kunder har søgt om kompensation for forlænget rejsetid gennem Rejsetidsgarantien. Og 400-500 nye ansøgninger kommer til hver dag lige for tiden.
»I november var vi nede på 40 ventende sager. Så kom sneen. Nu har vi fuld fokus på at give kunderne et svar så hurtigt som muligt. For Rejsetidsgarantien gælder selvfølgelig også selvom der er kommet rigtig meget sne. Blandt andet har vi ansat 15 vikarer, der skal hjælpe os med at komme til bunds i henvendelserne, og vi vurderer løbende, om der er behov for yderligere tiltag,« siger Torben Nielsen, chef for DSB Kundecenter
Sagsbehandlingerne sker med ekstraordinær ekspresfart, for kunderne forventer svar med det samme. I følge reglerne har DSB ti arbejdsdage til at svare. Normalt ligger svartiden på fire-fem dage, men det flotte tal holder ikke i disse dage. Kunderne kan forvente svar inden for cirka tre uger.
»Vi tjekker om den afgang, kunden har været med, har været forsinket, men ellers er der ikke behov for uddybende undersøgelser. Så vi kan hurtigt lukke sagerne, men det tager selvfølgelig tid at behandle den enorme mængde sager, vi får ind. Medarbejderne gør en kæmpe indsats for at få bunkerne væk,« siger Torben Nielsen.
Køre tog i en dybfryser
Snevejret væltede ned over danskerne og gav udfordringer alle vegne i trafikken i store dele af december. Bilerne skøjtede rundet på de glatte veje, flyene måtte holde sig på jorden og togtrafikken blev forsinket af blandt andet sporskifter ude af funktion, tilfrosne koblinger på togsættene og ekstra stop ved små stationer som følge af nødkøreplanerne.
»Det har jo været som at køre tog i en dybfryser. Og samtidig med at vi har kæmpet med frostens udfordringer er vi blevet generet af en række uforudsete store hændelser. For eksempel flere skinnebrud, et godstog, der holdt stille i Storebæltstunnellen og stoppede landsdelstrafikken i mange timer og senest en afsporing af en tomt tog ved Østerport Station,« siger trafikinformationschef i DSB Tony Bispeskov.
Massive problemer alle steder
I dagene fra den 20. til den 27. december med markante vejrmæssige udfordringer kørte mere end halvdelen af togene til tiden. Og i weekenden den 1. og 2. januar 2011 var mere end ni ud af ti præcise.
»Trods forsinkelserne glæder vi os dog over, at vi har fået så mange tog af sted. Vores plan med at tage nogle af togene ud af drift, for at skabe mere plads på skinnerne til at få resten af togene til at køre til tiden, virker,« siger Tony Bispeskov.
Forsinkelser i Europa
Landene omkring os har også kæmpet med sne og frost. De største lufthavne i Frankrig og England har været lukket på grund af vejret i flere dage. Og togoperatørerne og deres kunder har også revet sig i håret. Sydpå i Tyskland har der været massive aflysninger og forsinkelser. Under halvdelen af togene i Belgien har kørt til tiden. I Sverige har to ud af tre tog kørt med mere end fem minutters forsinkelse. Og selv hos Europas mest præcise togoperatør i Schweiz har et ud af fem tog kørt med forsinkelse.
De forsinkede kunder i Danmark kan få kompensation, når deres tog er blevet en halv time eller mere forsinket. Ved en halv times forsinkelse kan kunden enten få en ny billet til samme strækning eller 25 procent af rejsens pris udbetalt. Er toget to timer eller mere forsinket refunderes hele billetprisen.