Rejseplanen har fået stemme

Rejseplanen har fået stemme

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
14. november 2005 kl. 13:11

I dag mandag, den 14. november, klokken 12 blev der lanceret en ny stemme på DSB’s servicetelefon 7013 1415.


Rejseplanen, som man kender den fra Internettet, bliver fremover også tilbudt som en stemmestyret service for telefonkunder, der venter i kø.


It-projektleder Kim Jonasen fra DSB Projektledelse forklarer, at når kunder fremover ringer til telefon 7013 1415, vil der være et nyt punkt på menuen, hvis de har valgt "rejser i Danmark", og der samtidig er kø.


Lanceringen af første fase sker som et pilotprojekt, men fra den 12. december vil kunderne selv kunne vælge den stemmestyrede rejseplan direkte, og ikke kun få den som mulighed, når der er kø.


Kunden vil blive bedt om at oplyse tidspunkt for afrejsen samt rejsens start og slutpunkt. Systemet vil så bekræfte oplysningerne, og derefter følger beskrivelse af ruten. Hvis opkaldet kommer fra en mobiltelefon, kan kunden samtidig få oplysningerne sendt via sms.


Og hvis man ønsker at købe rejsen, kan man få opkaldet dirigeret videre til et telefonsalgscenter.


Den stemmestyrede rejseplan kan i den nuværende version kun fortælle om rejser mellem jernbanestationer, men på længere sigt skal den udbygges til også at omfatte rejser med skift fra bus til bus.


Tiltaget er et supplement til den personlige telefonbetjening, og Kim Jonasen er meget optimistisk på systemets vegne. Stemmestyrede rejseplaner har stor succes i både Norge og Sverige inden for fly-, tog- og bustrafik. Her har kunderne hurtigt vænnet sig til det nye system.