Problemer med netbetaling via app og DSB.dk

Problemer med netbetaling via app og DSB.dk

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
03. juli 2012 kl. 11:52

DSB’s netbutik på DSB.dk er i øjeblikket ramt af en fejl hos betalingsselskabet DIBS Payment Services, som har haft et større nedbrud, som rammer rigtig mange internetbutikker heriblandt DSB’s netbutik og DSB’s mobilbillet-app.

”Siden kl. 8 i går morges har vores kunder ikke kunnet købe billetter via DSB.dk, og vi råder til, at man i stedet vælger køber sin billet i automater på stationerne eller det betjente salg. For lige nu ved vi ikke, hvornår problemet er løst,” siger Line Nielsen fra Salg og Marketing hos DSB.

”Beklageligvis oplever DIBS lige nu et nedbrud i vores betalingssystemer, og vi arbejder på højtryk for at lokalisere og udbedre fejlen. Vi gennemfører fortsat tusindvis af transaktioner for DSB og andre kunder, men samtidig er der desværre også rigtig mange transaktioner, der ikke bliver gennemført. Vi forventer, at vi vil være i normal drift igen i løbet af dagen og vil informere løbende på dibs.dk” siger Jacob Raavig, teknisk chef hos DIBS.

Nogle køb går i gennem, mens andre ikke gør. Fejlen kan i nogle tilfælde gøre, at kunden får besked om fejl, men at der kommer forbindelse, og købet går igennem alligevel, hvilket gør, at kunden fejlagtigt kan gennemføre købet flere gange.

”Hvis det sker, at man kan se at pengene er trukket to eller flere gange på kontoen, så skal man henvende sig hos vores Kundecenter”, siger Line Nielsen.

Fejl i pris på mobilklippekort
I går gik et sommertilbud i gang hos Hovedstadens Trafikselskaber, som tilbyder mobilklippekort til kun 125 kr. mod normalpris 145 kr. Desværre har en fejl i app’en gjort, at det er normalprisen på 145 kr., der bliver trukket på kundens kort. Det er sket for ca. 980 kunder.

”Vi er utroligt kede af den her fejl, som er blevet rettet i systemet. Vi ved, hvem de kunder er, for vi har numrene på dem alle sammen. Men den generelle fejl hos DIBS gør, at vi ikke kan tilbageføre de 20 kr. automatisk lige nu, det vil vi selvfølgelig arbejde på, så snart det er muligt” siger Line Nielsen.

Lige nu betyder fejlen hos DIBS, at man hverken kan købe mobilbilletter via app eller købe billetter via DSB’s netbutik.

Har man et Mobilklippekort i forvejen, kan det uden problemer bruges i app’en. Ellers kan man købe almindelige billetter via SMS.

 

Helene Gram