Pilene peger opad for DSB

Pilene peger opad for DSB

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
31. marts 2008 kl. 14:17

Af Ane Marie Nielsen

2007 bød på næsten to millioner flere rejsende og en markant forbedring af rettidigheden. Det gav et samlet overskud på 854 millioner, da DSB i dag præsenterede årsregnskabet for 2007.

Administrerende direktør Søren Eriksen kan se tilbage på et år, hvor der er fremgang på rigtig mange fronter.

»Det er et meget flot resultat. 2007 har været et rigtig godt år. Vi har styr på omkostningerne og takket være en stor indsats fra kollegerne i hele virksomheden har vi oplevet fremgang på flere områder. Der er kommet flere kunder i togene, og vore rettidighed har været markant bedre,« sagde han.

Antallet af passagerer er steget
Rekorden i antallet af passagerer er blevet slået igen. 168,3 millioner kunder tog toget i 2007, og det er en stigning på en procent i forhold til 2006, der også var rekordår. Der er solgt fem procent flere rejser til Fjern- og regionaltogene. Kunderne myldrer også ind i Øresundstogene. 25 procent flere kunder rejste med toget over Øresund i 2007.
S-togsrejser er faldet to procent blandt andet på grund af sporarbejde på Køge Bugt-banen.

Forbedret rettidighed
Flere kunder i togene har givet flere penge i kassen. Når årets resultat på 854 millioner kroner alligevel er et fald på 154 millioner kroner i forhold til 2006 skyldes det blandt andet flere omkostninger til kundevendte tiltag, der har forbedret rettidigheden. Omkostninger der har givet pote. Togenes rettidighed sidste år er markant forbedret med 6,1 procentpoint til 89,6 procent for Fjern- og regionaltog og med 2,4 procentpoint til 91,6 procent for S-tog. Og tendensen forsætter i 2008, hvor rettidigheden er den bedste i otte år.