Peter Schützes formel på succes
Peter Schützes formel på succes
DSB nye bestyrelsesformand Peter Schütze vil arbejde for, at DSB skal være kendt for og skal måles på disse fire punkter: en god bundlinje, stor effektivitet samt tilfredse kunder og medarbejdere.
I dag tiltrådte den afgående administrerende direktør i Nordea, Peter Schütze, som ny bestyrelsesformand i DSB, og det har han set frem til.
»Jeg glæder mig meget til at trække i arbejdstøjet: DSB er en relevant virksomhed med et produkt, der fylder meget i det danske samfund, og som alle har en holdning til,« fastslår han.
Og det at han stiger ombord i en virksomhed i krise, skræmmer ham på ingen måde.
»Det er rigtig ærgerligt for virksomheden, medarbejderne og ledelsen. Lige nu er det sværere end ellers at være stolt af sin virksomhed, og det skal vi have lavet om på. Jeg har prøvet det før, og der er kun én ting at gøre: Få problemerne løst og komme videre - og det skal ske i et teamwork mellem ledelse, medarbejdere, ejer og bestyrelse,« siger han og medgiver samtidigt, at der ikke er nogen enkel opskrift.
Kigger fremad
Selv understreger Peter Schütze, at han ikke er en del af historien og derfor tillader sig at kigge fremad, og at han vil fokusere på at bidrage til at finde løsninger.
»Det er meget vigtigt at slå fast, at selvom mange med rette føler sig trykkede af situationen, så er der jo fremdeles et stort behov for den ydelse, som DSB leverer. Behovet for flest mulige tog til tiden og god service i toget og på stationerne vil ikke aftage, snarere tværtimod. Derfor skal vi ikke lade os distrahere af 'støjen', men forsøge at arbejde ufortrødent videre.«
Han har selv i ti år været pendler mellem bopælen i Holbæk og København, ligesom han jævnligt har været bruger af S-toget, og han bruger toget med glæde.
»Jeg er især meget imponeret over togpersonalet, som gør et rigtig godt stykke arbejde - blandt andet med at forklare passagererne om eventuelle forsinkelser. Og når jeg kigger på tallene over tog til tiden, så ser jeg også et andet billede end det, man ofte hører. Her er en myte, vi skal arbejde med at få gjort op med.«
Kunden er konge
Fra sine mange år i bankverdenen er han vant til at arbejde med business to consumer, altså en kundedrevet virksomhed akkurat som DSB.
»Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke skal være daglig ledelse i DSB. Men som bestyrelsesformand vil mine pejlemærker være, at det at drive en god virksomhed primært handler om disse fire faktorer: Man skal have en god bundlinje. Man skal demonstrere, at man er effektiv. Og endelig skal man have en høj kunde- og medarbejdertilfredshed. Det er efter min opfattelse formlen på succes.«
Peter Schütze er en beskeden mand, der ikke bryder sig om at prale, så man skal nærmest trække ud af ham, at han nu forlader et Nordea med den højeste kunde- og medarbejdertilfredshed i 'mands minde' - og det endda på trods af finanskrisen og de problemer, den har medført for bankerne og kundernes tillid til bankerne.
»Jeg siger det faktisk også kun, fordi det er et vigtigt budskab til DSB's medarbejdere. Trods turbulens kan det godt lade sig gøre have meget tilfredse kunder. Men det kræver hårdt arbejde, og jeg tror allerede, at DSB er et stykke ad vejen.«