Pendlerne får kompensation - også efter tre måneder med høj punktlighed

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
22. april 2024 kl. 12:00

I årets første tre måneder har DSB har præsteret en høj punktlighed på 78,5 procent for fjern- og regionaltog og 96,5 procent for S-tog. Selvom punktligheden har været over det mål for både S-tog og fjern- og regionaltog, får pendlerne nu udbetalt 13,7 millioner kroner i kompensation:

”Efter nogle udfordrende dage omkring årsskiftet med snestorm over det meste af landet, har kunderne generelt oplevet, at togene er kørt til tiden i årets 1. kvartal. Når vi alligevel udbetaler et millionbeløb til pendlerne, skyldes det først og fremmest at udbetalingerne sker måneden efter, at kundens pendlerkort er udløbet. Størstedelen af kompensationerne omhandler altså forsinkelser i 4. kvartal 2023,” siger DSB's informationschef Tony Bispeskov.

Udbetalingens størrelse påvirkes også af at grænsen for, hvornår DSB udbetaler kompensation er ændret i forhold til tidligere og at markant flere har tilmeldt sig DSB Pendler Rejsetidsgaranti:

”Det er positivt, at vi har 22 procent flere pendlere tilmeldt Rejsegaranti i forhold til samme periode sidste år. Vi vil allerhelst køre til tiden hver gang, men når vi ikke gør, skal kunderne opleve, at vi tager ansvaret på os og kompenserer dem,” siger Tony Bispeskov.

Fakta om DSB’s Pendler Rejsetidsgaranti
Kunder med Pendlerkort, Ungdomskort og Erhvervskort kan tilmelde sig DSB's Pendler Rejsetidsgaranti og automatisk få udbetalt kompensation ved forsinkelser. Kompensationen bliver beregnet hver måned og på baggrund af andelen af forsinkede kunder på en strækning. Grænsen for, hvornår DSB regner et tog for at være forsinket, er en afvigelse på tre minutter i forhold til køreplanen. Udbetaling af Pendler Rejsetidsgaranti for fjern- og regionaltog udbetales når punktligheden er under 90 procent, mens udbetalingerne for S-tog begynder ved en punktlighed under 92,4 procent.

Fakta om punktlighed
DSB’s kontraktmål med staten er en punktlighed på minimum 75 procent for fjern- og regionaltog, mens målet for S-tog er en punktlighed på minimum 92,4 procent.

Udbetalinger til pendlerne efter 1. kvartal 2024 opgjort per strækning
København-Helsingør               1.287.539 kr.
København-CPH Lufthavn       198.282 kr.
København-Roskilde                 1.608.300 kr.
København-Kalundborg           766.812 kr.
København-Nykøbing F            775.018 kr.
København-Næstved                289.450 kr.
København-Odense                   5.504.578 kr.
København-Ringsted                 1.263.425 kr.
Odense-CPH Lufthavn               201.818 kr.
Odense-Fredericia                     685.092 kr.
Kolding-Padborg/Sønderborg 93.335 kr.
Kolding-Esbjerg                          187.487 kr.
Kolding-Fredericia-Vejle           77.450 kr.
Fredericia-Struer                       40.482 kr.
Fredericia-Aarhus                      637.532 kr.
Aarhus – Aalborg Lufthavn       55.033 kr.        
S-banen                                          47.872 kr.

DSB Kommunikation & Branding (msl)