Passagerrekord i S-tog

Passagerrekord i S-tog

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
19. april 2011 kl. 11:38

Første kvartal af 2011 giver S-tog det højeste passagertal i 20 år. Marts topper med passagerrekord

Over 9,3 mio. gange steg der en kunde på S-toget i marts 2011. Det er det højeste antal kunder i S-tog på en enkelt måned nogensinde. Det første kvartal af 2011 giver i det hele taget S-tog det bedste passagertal i 20 år med over 25 mio. passagerer.

Hos DSB S-tog glæder adm. direktør Gert Frost sig over udviklingen, som han mener skyldes det seneste års mange tiltag og mange tog til tiden.
»Det er dejligt, at så mange har fået øjnene op for kollektiv trafik og i særdeleshed S-toget. Det er nemt og billigt, og så er der ingen tvivl om, at det især er muligheden for at tage cyklen gratis med, de gratis shoppingsøndage, mobilbilletter og S-tog om natten, der har givet flere kunder,« siger Gert Frost.

Mange og tilfredse kunder
Det er nærliggende at tænke, at mange gratis tiltag får flere ind i S-toget, men ikke kan aflæses på bundlinjen. Men sådan hænger det ikke sammen, forklarer Gert Frost.

»S-tog er en forretning, der skal tjene penge. Men det kan være en god forretning at give noget væk indimellem. Fordi det både giver flere kunder og øger kundetilfredsheden. Af dem, som tager cyklen med, rejser hver fjerde alene, fordi cyklen er gratis, og de kunder betaler jo for deres egen billet. Desuden kan vi se, at de, der prøver S-toget på de gratis shoppingsøndage, også får lyst til at tage S-toget på andre tidspunkter, hvor det ikke er gratis. Det er svært at måle på tiltag som Fri Internet, fordelsprogram og sms-billetter i forhold til kundevækst, men vi havde den bedste omdømmemåling nogensinde i 2010, og det giver jo også i sidste ende flere kunder,« siger Gert Frost.

S-tog til tiden
Efter en hård vinter, som var en udfordring med tilisede tog og sporskifter, kører det på skinner i 2011. Over 95 procent af S-togene kommer frem til tiden og det trods udfordringer som flere stormvejr, der har væltet træer ned i køreledningerne eller blæst køreledningerne ned.

»Vi ved godt, at selv om kunderne er glade for rabatter og Fri Internet, så er det, der betyder allermest, at de kommer frem til tiden. Det er derfor dér, vi bliver ved at holde fokus, så vi kan fortsætte med at levere tog til tiden resten af 2011,« siger Gert Frost.