Passagerkomfort går forud for høj hastighed

Passagerkomfort går forud for høj hastighed

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
01. juni 2004 kl. 11:07

Hvis Jernbanetilsynets undersøgelser giver det resultat, at der igen kan køres med maksimal hastighed i sporet fra Aarup til Odense og fra Fredericia til Børkop, vil DSB af hensyn til kundernes komfort kun køre maksimum 120 km/t på de to strækninger.


Siden afsporingen ved Tommerup den 21. februar har den højest tilladte hastighed været 80 km/t på begge strækninger. Hvis Jernbanetilsynets undersøgelser giver grønt lys for, at der igen kan køres op til den normale tilladte hastighed, kan der sikkert og forsvarligt køres op til 140 km/t på strækningen Fredericia-Børkop og op til 180 km/t på strækningen Aarup-Odense.


Hvis hastigheden igen bliver givet fri, har DSB taget beslutning om kun at sætte farten op til 120 km/t. Beslutningen er ene og alene taget af hensyn til kundernes og medarbejderes komfort, for Jernbanetilsynet er myndigheden på sikkerhedsområdet, og DSB har ingen grund til at betvivle tilsynets kommende afgørelse i denne sag.


Når DSB alligevel kun vil sætte farten op til 120 km/t, skyldes det, at der på de to strækninger kommer nogle sideværts påvirkninger, der får toget til at ryste, hvis man kører stærkere.


”Rystelserne kan være ubehagelige og det nedsætter komforten og dermed kundens rejseoplevelse. Selvom rystelserne ikke udgør et sikkerhedsproblem, har vi indtil videre valgt at prioritere, at kunden får en komfortabel rejse, frem for at køre med den maksimale hastighed på de to strækninger,” siger produktionsdirektør i DSB, Jørn Webler, der understreger, at beslutningen er taget i en tæt dialog med Dansk Jernbaneforbund, der organiserer det kørende personale.


”Vi har kundens komfort i centrum for vores beslutning. Men vi tænker også på vores personale, der arbejder i toget og kører på de to strækninger op til flere gange dagligt,” siger Jørn Webler.


Forskellen mellem at køre 120 km/t og hhv. 140/180 km/t/ på de to korte strækninger betyder en meget lille forlængelse af rejsetiden på 1-3 minutter.