Parkering lokker kunder til
Parkering lokker kunder til
En milliard kroner blev i 2009 bevilget til flere parkeringspladser ved stationerne. Nu begynder de at virke, fx i Sorø, hvor 13 procent flere nu tager toget siden december.
I december blev kommunen og DSB færdige med at anlægge cirka120 nye parkeringspladser ved siden af den nye busholdeplads i Sorø. Der er også kommet flere overdækkede cykelstativer, og der er endda plads til cykler i et aflåst lokale.
Parkeringspladserne er blevet til med midler fra parkeringspuljen på en milliard kroner, som DSB og regeringen i 2009 bevilgede til flere parkeringspladser ved stationerne. Pengene skulle gøre det endnu mere attraktivt at tage toget.
Og i Sorø har det virket. Sorø har haft en passagertilvækst på 13 procent siden december, hvor den nye forplads blev indviet, og hvor køreplanen bragte tog hver halve time til Sorø i stedet for en gang i timen. Busserne har oplevet tilsvarende stigninger efter, at de er begyndt at køre helt til stationen.
Plads til parkering
DSB rev et pakhus ned for seks år siden, som ikke blev brugt mere. Det gav god plads og luft, og skabte ideen til at lave forpladsen om.
»Vi satte os sammen med kommunen og lavede en fælles plan, så vi både kunne få flere parkeringspladser og en busholdeplads. I DSB har vi har taget os af parkeringspladserne, mens kommunen har taget sig af busholdepladsen og tilkørselsvejene til stationen. Samtidig lavede Banedanmark nye elevatorer,« fortæller bygherrechef Niels Dam fra DSB Ejendomme.
Pengene til parkeringspladserne kommer fra puljen "Bedre adgang til den kollektive transport". DSB har indgået aftale med Transportministeriet om at bygge flere cykel- og bilparkeringspladser ved stationerne for op til en milliard kroner.
Parkering i hele landet
Ved andre stationer er det imidlertid mere besværligt og væsentligt dyrere end i Sorø at anlægge parkeringspladser.
»De første er de nemme - og dermed også de billige. Det drejer sig om Sorø, Borup, Skanderborg. De har været nemme at lave, fordi arealet er tilgængeligt. Ringsted, der mangler plads til biler, og København H, hvor der skal laves flere cykelparkeringspladser er dyrere, fordi vi ikke har arealerne,« siger Niels Dam.
I løbet af efteråret begynder et større bilparkeringsanlæg i Ringsted.
»Vi skal hele riget rundt. Vi rammer i første runde omkring 80 stationer med cykel- og parkeringspladser. Hvis det ikke er nok, bygger vi mere. Aftalen med Transportministeriet løber til 2020,« siger Niels Dam.
»De fleste nye parkeringspladser planlægges og finansieres i samarbejde med kommunerne.«
Fra dør til dør - i hele Danmark
Siden det i 2009 blev besluttet at bruge op mod en milliard kroner på flere parkeringspladser, er det blevet til 650 parkeringspladser til biler og knap 1.500 til cykler ved stationer fra Skanderborg til Roskilde, og der er flere på vej.
Lidt over 600 bilparkeringspladser er i støbeskeen, og yderligere næsten 900 pladser er man ved at undersøge, hvordan kan bygges. Pengene kommer fra salg af DSB's ejendomme.