Overraskende IC4 debat

Overraskende IC4 debat

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
01. juni 2004 kl. 11:46

De seneste dage har debatten om udformningen af DSB’s nye IC4 tog kørt livligt i medierne. Indførelsen af de moderne tog kræver ombygninger på enkelte stationer og den stærke debat har overrasket DSB’s ledelse:


”Vi er stærkt forbavsede over, at dette overhovedet er blevet en sag i medierne. Da vi underskrev kontrakten om IC4 togene, vidste vi godt, at de ikke passede til alle danske perroner. Og vi vidste allerede dengang, at der skulle foretages moderniseringer, som vi i øvrigt har talt med Banestyrelsen om siden år 2000. Der er ikke noget i vejen med IC4 togene, men nogle af de danske perroner ikke er tidssvarende,” siger underdirektør i DSB, Ove Dahl Kristensen, i en kommentar til den verserende debat.


DSB’s adm. direktør, Keld Sengeløv, supplerer:


”Indsættelsen af IC4 er et led i et stort projekt til 5 milliarder. Et projekt, som skal give de rejsende moderne tog, hyppigere forbindelser og bedre service i hele landet. Og fornyelsen af DSB’s togflåde betyder, at enkelte stationer skal føres up-to-date. Blandt andet skal stationer i Vejle og Fredericia ombygges for et beløb i størrelsesordenen 10-15 millioner kr. Også Sorø Station trænger til en modernisering. Stationen er allerede i dag for kort til de nuværende IC3 tog,” understreger Keld Sengeløv.


Københavns Hovedbanegård står foran en omfattende ombygning, som nu er under projektering i et tæt samarbejde mellem DSB og Banestyrelsen. Moderniseringen skal forbedre kundernes forhold på flere områder:


• Fjerntogsperronerne på Kbh. H. er højere end på de fleste andre stationer og nogle af perronerne skal sænkes, så de passer til de moderne lavgulvstog. Ombygningen vil bl.a. give bevægelseshandicappede og rejsende med barnevogn lettere adgang til både IC4 tog og øresundstog.
• Nogle af fjerntogsperronerne vil blive forlænget ind under rulletrapperne, så de kan klare kapaciteten på de afgange, hvor der køres med 4-togsæt. Forlængelsen af perronerne vil også blive til fordel for de nuværende IC3 tog, som allerede i dag på særligt travle afgange køres med togsæt, der er længere end perronerne.