Østjyske spor til tiden

Østjyske spor til tiden

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
03. juni 2008 kl. 11:34

Arbejdet med at forstærke det østjyske skinnenet holder tidsplanen. Anden etape er nu i gang, og både projektledelsen, togpersonalet og kunderne er overordnet tilfredse med udførelsen af den store sporombygning.

 


Den omfattende opgave med at forny, forstærke og fremtidssikre det østjyske skinnenet skrider planmæssigt frem og har kun stødt på mindre problemer under udførelsen. Første etape af sporombygningen mellem Fredericia og Århus, der gik i gang den 30. marts og som skal være færdig i begyndelsen af juli er således fuldført til tiden, og banearbejderne er nu i højt gear ved at udføre anden ogsidste etape.

»Jeg er absolut positivt overrasket. Banedanmark har gradvist lært af de sidste par års store sporarbejder, og den østjyske sporombygning er ikke stødt på de store problemer i den første fase,« konkluderer projektleder i DSB, Claus Kirchoff, og forklarer, at elementer som en gedigen planlægning og udførelse af opgaven, en høj grad af information mellem de berørte virksomheder og gunstige vejrforhold er elementer, der har været med til at sikre, at arbejdet holder tidsplanen:

»Vi har bl.a. været rigtig heldige med vejret. I forbindelse med sporarbejdet på Kystbanen sidste sommer gik banearbejderne jo meget af tiden og arbejdede i vand til knæene.«


Serviceguider trækker stikket hjem

Ifølge områdechef Svend Ove Kronborg Larsen tilpassede DSB’s togpersonale og kunder sig også hurtigt til de ændrede forhold på den østjyske hovedstrækning. Fra Århus lyder vurderingen:

»Det er gået fantastisk godt. Det tog kun cirka 14 dage, før vores faste kunder på strækningen var helt fortrolige med ændringerne. Og kunderne har udvist stor forståelse og tålmodighed i den første tid,« siger han og peger på, at køreplanen og DSB’s serviceguider på de østjyske perroner har spillet vigtige roller i at sikre en gnidningsfri sporombygning:
»Både togpersonalet og vores kunder har haft glæde af den robuste køreplan. Og vores serviceguider på perronerne jamen, det er simpelthen dem, der trækker stikket hjem.«


Kunder skal hentes tilbage

Der har været få klager til Kundecentret om sporombygningen, men som ved alle andre større infrastrukturarbejder kan der også her måles et passagerfrafald som en direkte effekt af ombygningen. I størrelsesordenen fem til femten procent alt efter, hvor og hvornår på strækningen der måles. Men de kunder skal nok komme tilbage og gerne flere til. I hvert fald hvis det står til salgsdirektør i DSB, Bjørn Wahlsten, der umiddelbart før og efter sporombygningen slutter, er klar med flere tiltag for at få kunderne
tilbage.