Nye toner i toget

Nye toner i toget

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
18. januar 2011 kl. 14:31

De automatiske udkald i togene har været igennem en storvask. De gamle vendinger er blevet moderniseret, så de lever op til DSB’s retningslinjer for trafikinformation om at kunderne skal have ’Klar Besked’

»Har du bagage, så husk den, når du forlader toget.«
Kunderne spidser i disse dage ører til nye ord og vendinger, når den automatiske højtalerinformation går i gang i dobbeltdækkervognene og Desirotogene. Sproget er blevet opdateret og mere nærværende. Helt i tråd med Klar Besked, der er DSB’s retningslinjer for, hvordan DSB giver kunderne en mere imødekommende og brugbar trafikinformation. Informationen i togenes højtalere guider kunderne gennem turen. Fortæller navnet på næste station, at togsættene bliver delt i Fredericia, at der er ro at finde i stillezonen og så videre.

Ligesom for ti år siden er det skuespiller Pernille Holst, der har indtalt beskederne der kommer automatisk i højtalerne. Foto: Gitte Sofie Hansen

Tal almindeligt
Opdateringen er den første store fornyelse af de automatiske højtalerudkald, siden de blev indført for cirka ti år siden.

»Overalt i DSB, S-tog og Banedanmark bliver medarbejderne dygtigere til at tale mere almindeligt dansk i stedet for at bruge togsprog, når de kommunikerer med kunderne. Selvfølgelig skal højtalerudkaldene også afspejle den udvikling, så vi syntes, det var tid til at gå alle udkaldene efter i sømmene og ændre på dem, der lød som noget, der blev sagt gamle dage. Sproget ændrer sig jo. Det hedder for eksempel ikke længere "toget afgår" men "toget kører",« siger Carsten Bøge Helmbo fra DSB’s Trafikinformation.

Menneskelighed fænger
»Selvom alle godt ved, at det er optagede udkald, må det gerne lyde som om, der er et menneske bag ordene. Sådan som vi også opfordrer togførerne til at lyde og virke, når de selv griber mikrofonen og informerer kunderne. De, der sidder i togene, skal mærke, at vi gør alt for, at de får en god rejseoplevelse,« fortsætter Carsten Bøge Helmbo.

Før mange af højtalerudkaldene blev automatiserede, måtte togpersonalet læse højt fra nogle højtalerkort, der sikrede, at de fik sagt det, de skulle i løbet af turen.

Hvordan var det nu?
Carsten Bøge Helmbo forventer, at kunderne i IC3, IC4 og ER får lov at høre de nye beskeder i løbet af januar. De forskellige togtyper har forskellige systemer til udkaldene, så derfor lander de i togene på forskellige datoer.

Og sidder du nu og spekulerer på, hvordan informationen om ikke at efterlade bagagen i toget lød i gamle dage, altså før jul, så kommer den her en sidste gang:

»Vi be`r alle passagerer om, at bagage og andre personlige ejendele ikke efterlades uden opsyn.«

Af Ane Marie Nielsen