Nye og forskellige tilbud skaber vækst i den kollektive trafik

Nye og forskellige tilbud skaber vækst i den kollektive trafik

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
01. marts 2011 kl. 09:54

Gratis cykelmedtagning, SMS-billetter, Rejs for en 20’er efter 19 og Gratis søndage har fået kunder over i den kollektive trafik. Og dem, der bruger bus, tog og metro er faktisk godt tilfredse.

Siden 2007 er den kollektive trafik vokset med knap otte procent, og det er der en grund til. Samlet set har muligheden for at tage cyklen gratis med i S-toget, de gratis søndage og rejs for en 20’er efter 19 genereret næsten to mio. flere rejser alene med S-toget i 2010, og en ny billetype som SMS-billetten, sælger trafikselskaberne langt over 300.000 af om måneden.

Og så er kollektiv trafik ikke så ringe endda, hvis man spørger kunderne.

En Epinion-undersøgelse fra februar med 1.026 respondenter viser, at jo oftere kunderne bruger den kollektive trafik og især S-toget, desto mere tilfredse er de. Dem, der angiver at være allermindst tilfredse, er dem, der aldrig sætter deres ben i bus, tog eller Metro.

Hele 96 procent af de adspurgte er glade for at kunne benytte den samme billet til S-tog, bus og metro, men når det kommer til tilbud og rabatter, synes over halvdelen, det er godt, at der er forskellige tilbud og rabatter afhængigt af rejsetype. Noget tyder på, at kunderne ikke vil have ens tilbud, hvis det betyder, at nogle tilbud falder væk.

”Jeg tror godt, at kunderne kan gennemskue risikoen for, at ensartet service nemt betyder, at laveste fællesnævner bestemmer standarden. Det kunne fx betyde, at vi kunne blive nødt til at sløjfe den gratis cykelmedtagning i S-toget, da der ikke er så god plads til cykler i bus og Metro,” siger administrerende direktør i DSB S-tog Gert Frost.

Det vil lidt over en tredjedel ikke gå med til, og 47 procent er lodret uenige i, at de ville bruge den kollektive trafik mere, hvis produkterne var ens selskaberne imellem.

Sammenhæng mellem bus, tog og metro
Undersøgelsen viser også, at kunderne synes, at den kollektive trafik hænger ganske godt sammen. Af dem, der har valgt den kollektive trafik fra, angiver over halvdelen, at det ikke er fordi bus, tog og metro hænger for dårligt sammen. Kun 14 procent synes dette.

”Kunderne kombinerer ofte transportmidlerne, derfor er smidighed vigtig, og alle selskaber er afhængige af hinanden. Vi arbejder sammen for at gøre den kollektive trafik endnu mere attraktiv”, siger administrerende direktør i DSB S-tog Gert Frost

Bedre fælles trafikinformation
I undersøgelsen er vandene delt nogenlunde ligeligt mellem dem, der synes, at der er god overensstemmelse mellem de trafikinformationer, man får fra bus, tog og Metro, og dem, der ikke synes det. Og her er netop et område, hvor trafikselskaberne vil blive bedre.

”Trafikinformationen på tværs har haltet, og det gør, at nogle kunder har oplevet, at systemerne ikke hænger ordentligt sammen. Det har derfor høj prioritet hos alle trafikselskaberne i Hovedstaden. Rejseplanen er med sine 10 mio. opslag om måneden et mønstereksempel på, hvordan tværgående information og samarbejde virker for kunden, og vi har flere andre projekter i støbeskeen,” siger Gert Frost.

Helene Gram