Ny vision varsler nye tider
Ny vision varsler nye tider
En ny, tidssvarende og udadvendt vision, et nyt grønt logo og et nyt inviterendeslogan skal hjælpe DSB succesfuldt ind i fremtiden
Tiden var ganske enkelt løbet fra DSB's første vision, som blev lavet i en periode, hvor der var et særligt fokus på overgangen væk fra monopol og statsinstitution. Samtidig harmonerede DSB's slogan "Lige til" ikke med kundernes virkelighed. Og logoet trængte til en finpudsning og en opblomstring.
»Den gamle vision har tjent DSB vel. Men den blev lanceret på et tidspunkt, hvor DSB ikke havde en vision inden. Problemet var, at den ikke spillede ordentligt op til ambitionerne omkring Det Nye DSB. Samtidig mener koncernledelsen heller ikke, at den var unik og enestående i forhold til DSB. I dag er vi i en situation, hvor vi godt kan få en vision, som er unik for DSB, og som samtidig peger frem. Det er det, vi har forsøgt,« forklarer adm. direktør i DSB, Søren Eriksen, der også fremhæver, at den tidligere vision var mere internt orienteret end den nye:
»Den nye vision er mere udadvendt og rettet mod vores forhold til kunderne. I sidste ende er det et spørgsmål om, hvad kunderne mener om DSB. Det er dem, der bestemmer, om DSB når sine mål. Og kun dem,« slår han fast.
Danskerne inviteres med
Sammen med den nye vision følger også et helt nyt slogan, der afløser det nuværende "Lige til":
»Vi ved fra bl.a. kundemålinger, at danskerne ikke synes, at det føles lige til at tage toget. Det kan godt være, at vi gerne vil have, at det skal være lige til, men det bliver det aldrig, og det er ikke grunden til, at kunderne stiger på toget. Det er nu engang nemmere at hoppe ud i miljøsvineren, der holder ude i carporten for at køre derhen, hvor du skal. Det er mere lige til. Men der er mange andre gode grunde til at tage toget – komforten, tiden du kan anvende i toget, en højere sikkerhed, miljø- og klimafordele og økonomi. Derfor siger vi nu til danskerne: Kom med. Som i en åben, ydmyg, imødekommende invitation,« siger han og glæder sig samtidig over, at logoet også er blevet finpudset grønt og gjort klar til fremtiden:
»Det er så flot. Der er en unikhed over den grønne farve, der vil blive lagt mærke til, da den har et specielt og dragende skær.«
Det populære miljø
Tidsånden, der står i klimaet og miljøets tegn, giver mange virksomheder kommercielle grunde til at kaste sig overmiljøemner i disse år. Talrige virksomheder forsøger således, at "male deres virksomhed grøn" i bl.a. deres markedsføring.
»Vi har til gengæld noget at have det i, og det er dermed alt respekt ikke særlig mange af de andre virksomheder, der har.Inden for transportsektoren tilbyder vi det eneste produkt, dermed den eksisterende teknologi kan tilbyde nul CO2-udledning af transport i en større volumen. Det er der ingen andre der kan, hverken fly, bil eller andet. Derfor er det helt naturligt, at vi har et fokus på det grønne, og vi kan gøre det med langt større troværdighed end de fleste andre virksomheder.«
Læs mere om DSB's nye vision i under pressebaggrund: Visionen viser vejen