Ny rekord: en million brugte DSB’s app i august
Der er rekordmeget aktivitet i DSB’s app, der i løbet af august havde en million unikke brugere på bare en måned. Det svarer til, at hver sjette dansker på et eller andet tidspunkt i perioden har benyttet DSB’s app.
”Det er imponerende mange, der har brugt appen. Det tager jeg som et bevis på, at DSB’s app gør det enkelt og bekvemt at få den rigtige billet til rejsen,” siger Charlotte Kjærulff, der er kundechef i DSB.
Nogle kunder har benyttet appen flere gange i løbet af måneden, men de tæller kun med en gang i opgørelsen. Andre har benyttet den enkelt gang. Uanset antallet har der samlet været foretaget 2,7 mio. transaktioner i hele måneden. De dækker over mange forskellige køb af fx pendlerkort, pladsbilletter og andre billettyper.
Det har blandt andet været populært at købe Orange-billetter til både de lange rejser over Storebælt og de korte regionale rejser med toget. Hele 71,7 pct. af alle solgte Orange-billetter i august, er solgt i appen. Det er også her, at langt de flest kunder køber deres pladsbilletter til togrejserne.
Rekord med Ed Sheeran
Også Check ind-funktionen i appen er blevet rigtig populær. Her kan de rejsende checke deres rejser ind og ud i DSB’s app på tværs af den kollektive trafik til Rejsekortpris. Den type rejser blev der foretaget 1,6 mio. af i august. Alene i uge 35 var der 110.000, der checkede ind og ud i trafikken. Der blev især rejst i de fire dage, hvor musikeren Ed Sheeran gav udsolgte koncerter i København.
”Rejser man med toget, så er det muligt at have alle sine billetkøb samlet ét sted. Når man som togkunde benytter DSB’s app, kan man blive medlem af DSB Plus, hvor man får point på af sine billetkøb. De point kan fx blive til en kop kaffe eller en croissant i en af DSB’s 7-Eleven butikker på landets stationer,” siger Charlotte Kjærulff.
Det var 80.000 medlemmer af DSB Plus, der i løbet af august har brugt af deres point til køb i en af DSB’s 7-Eleven butikker.
Skift allerede nu fra plastik Rejsekort til digital løsning
Med den planlagte udfasning af det fysiske Rejsekort i 2026 forventer DSB, at endnu kommer til at benytte sig af Check ind-funktionen, så togkunder kan samle deres billetkøb et sted.
”Jeg kan kun opfordre kunderne til allerede nu at skifte fra plastik Rejsekortet til DSB’s app eller Rejsekort som app. Eller downloade begge. Så har du et alternativ, hvis de ene svigter,” siger Charlotte Kjærulff.