Ny køreplan giver 1.000 flere daglige siddepladser over Storebælt
Ny køreplan giver 1.000 flere daglige siddepladser over Storebælt
Antallet af kunder, der tager toget stiger. Det betyder at DSB mangler siddepladser. I morgenmyldretiden mellem København og Odense må hundredvis af passagerer dagligt stå op eller sidde i midtergangene. Med den nye køreplan, som træder i kraft 11. december, vil DSB kunne tilbyde flere afgange og cirka 1.000 flere daglige siddepladser over Storebælt.
Det sker blandt andet ved, at DSB introducerer et nyt lyntogssystem mellem Aarhus og København. Det kører i hverdagene og stopper ved stationerne Aarhus H, Vejle, Odense, Nyborg, København H og Kastrup Lufthavn. Mange af kunderne fra Odense og Nyborg kan fremover tage de hurtige, direkte tog, og dermed vil der være flere pladser til kunder, der rejser fra Midtsjælland mod København. Kunder i Esbjerg vil opleve, at der kommer fire nye direkte daglige Intercity-tog til hovedstaden. Det betyder timedrift hele dagen i IC3 mellem Esbjerg og København. Allerede i dag rejser der hver måned op mod 20.000 passagerer hele vejen mellem de to byer.
Forbedringerne til de mange kunder betyder desværre, at DSB må indsætte MR-tog på fem daglige afgange mellem Aarhus H og Aalborg H. Også vores kunder på strækningen mellem Esbjerg og Aarhus H må nøjes med MR-tog hver time hele dagen. De erstatter IC3. DSB arbejder dog på at indsætte de mere komfortable IC4-tog på netop de strækninger så hurtigt som muligt.
»Vi er hele Danmarks jernbaneselskab, og i den nuværende situation, hvor der kommer flere kunder, og vi mangler rullende materiel, finder vi det mest ansvarligt, at vores materiel kommer flest kunder til gode. Mellem Odense og København er der tale om afgange med en belægningsprocent et godt stykke over 100. Folk står tæt. På de fem afgange mellem Aarhus H og Aalborg kører vi derimod med en belægningsprocent på 25-30 %. Det ændrer dog ikke på, at vi er kede af serviceforringelserne for dem, det rammer,« siger vicedirektør og chef for DSB Trafikplanlægning Ove Dahl Kristensen.
Det er dog langt fra alle afgange mellem Aalborg og Aarhus som bliver ramt. Der vil fortsat være IC3 på 29 ud af 37 afgange mellem de to byer, herunder fortsat IC3-lyntog hver time.
Kundeundersøgelser viser at efter tog til tiden rangerer siddepladser blandt kundernes højeste ønske.
Over Storebælt må cirka 300 kunder stå op hver dag i myldretiden. Tallene er endnu større mellem Roskilde og København. Derfor har DSB prioriteret at gøre noget ved det.
Den kommende køreplan indeholder også en række andre ændringer.
Se faktaark om mere information om køreplanen
Den samlede køreplan kan ses på
For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 24 68 00 00