Ny køreplan 11. januar
Ny køreplan 11. januar
DSB's nye køreplaner byder på kortere rejsetid mellem København og Århus og senere afgang på sidste S-tog
Senere S-tog
På S-togssiden kan kunderne glæde sig over, at alle minuttallene er de samme. Natteravne får glæde af, at der kommer en ekstra sen afgang i hver retning mellem København og Høje Tåstrup, og at den sidste afgang mod Frederikssund er lagt senere.
»Vi har lyttet til de tilbagemeldinger, vi har fået fra kunderne, som gik specifikt på senere tog, « siger Joachim Bak fra produktionsplanlægning.
For pendlerne på Farumstrækningen er myldretiden udvidet på linje Bx med to ekstra morgentog i slutningen af morgenmyldretiden og to ekstra tog i begyndelsen af eftermiddagsmyldretiden.
Til gengæld er dagens sidste afgang i "de hvide tider" i køreplanen taget ud for linje A, linje B og linje E, da det har vist sig, at der ikke er mange kunder på de afgange.
"De hvide tider" er afgange i dagtimerne, hvor S-toget kører hvert 10. minut. Efter 18.30 kører S-togene efter "de grå tider" i køreplanen, som er hvert 20. minut.
Længere tog
Fra den 11. januar bliver der også flyttet lidt rundt på vognene, så endnu flere kunder kan få en siddeplads. Det vil særligt glæde kunderne på linje E i eftermiddagsmyldretiden. En køremand mere i Frederikssund giver mulighed for at op- og nedformere togene på de rigtige tidspunkter, så der ikke kører vogne rundt med mange tomme sæder uden for myldretiderne.
Der bliver også længere vendetid i Køge for at sikre, at et eventuelt forsinket E-tog mod Køge kan nå at standse på alle stationer og stadig kan nå at returnere rettidigt mod København, hvilket desværre ikke altid er en selvfølge i dag.
Hurtigere og flere fjern- og regionaltog
Fra næste år er det igen muligt at gøre turen mellem Københavns Hovedbanegård og Århus H på lige under tre timer. Det er årets store sporombygning mellem Fredericia og Århus H, der gør det muligt at fjerne noget af køretidstillægget.
Fjern- & Regionaltog indsætter flere InterCityLyn-tog lørdag og søndag, og som noget nyt kører nogle af lyntogene til og fra Københavns Lufthavn, Kastrup.
Sydbanen og Nordvestbanen får en ny og mere systematisk køreplan i eftermiddagsmyldretiden med afgange på faste minuttal og flere hurtige tog med færre standsninger undervejs.
Desuden får Nordvestbanen timedrift i hele driftsdøgnet. I dag er der et tidsrum sidst på aftenen, hvor der er to timer mellem togene mellem Holbæk og Kalundborg.