Ny administrerende direktør for DSB Sverige
Ny administrerende direktør for DSB Sverige
Peter Christensen er ny øverste chef for DSB's udenlandske selskaber.
Vicedirektør Peter Christensen er fremover ansvarlig for driften af DSB's selskaber og togoperationer i Sverige og har dermed afløst Gert Frost, der fortsætter som bestyrelsesmedlem i selskaberne.
Peter Christensen er i forvejen bestyrelsesformand i Roslagståg AB i Stockholm og har nu overtaget posten som administrerende direktør i DSB Sverige AB, DSB Väst AB, DSB Småland AB og DSB Uppland AB.
»Jeg glæder mig til at overtage ansvaret for vores svenske selskaber. Vi har mange engagerede medarbejdere i Sverige, der gør en stor indsats hver dag for at sikre, at vores kunder får en god service. Derfor har vi et godt fundament at bygge videre på,« siger den nyudnævnte administrerende direktør og fortsætter :
»Fremover skal vi have opbygget en effektiv virksomhedsstruktur, så vi kan opfylde trafikkontrakterne med de svenske myndigheder, og ikke mindst få skabt en bæredygtig økonomi i de tre nye togoperationer i Sverige,« siger Peter Christensen.
Inden Peter Christensen kom til DSB har han arbejdet for TDC, og han har været økonomidirektør i ABB-koncernen og i Skanska Danmark. I DSB regi har Peter Christensen blandt andet været administrerende direktør for Tågvärdsbolaget i Malmö. Som direktør for DSB International har Peter Christensen været med til at vinde flere trafikkontrakter i Sverige og har dermed et indgående kendskab til det svenske togmarked.
Kritik fra Göteborg trafikmyndighed
Peter Christensen står over for udfordringer lige fra starten.
»Efter min tiltrædelse var et af mine første besøg hos Västtrafik i Göteborg, der for nylig kritiserede DSBFirst Väst i en revisionsrapport (se vedhæftet rapport), efter at de i august gennemførte en undersøgelse for at se, om vi lever op til den kvalitet, vi har lovet i tilbuddet,« siger Peter Christensen.
Fokus på ledelse
Som ansvarlig ledelse meldte DSB Sverige med det samme ud, at ledelsen var enig med Västtrafik i, at det er utilfredsstillende, og valgte at nedsætte en hurtigarbejdende ekspertgruppe, der sammen med den lokale ledelse i Göteborg og konsulenter fra firmaet Interfleet skulle have ekstra fokus på at få løst de kritiserede forhold.
»De fleste af kritikpunkterne drejer sig om mangel på en stærk lokalforankring af ledelsen af selskabet og dermed tydeliggørelse af ansvar og beføjelser, og det er netop områder, jeg vil fokusere på. Overordnet har vi i ledelsen to fokuspunkter: 1. Vi skal have styr på kvaliteten i vores interne processer og i den service, vi yder vores kunder, og vi vil derfor sætte maksimalt ledelsesfokus ind på at få rettet op på de kritiserede forhold, og 2. Vi skal naturligvis leve op til kravene i vores kontrakt om rettidighed og kvalitet , og vi vil derfor arbejde hårdt på at det sker. Det er helt afgørende, at vores togdrift fungerer tilfredsstillende,« siger Peter Christensen.
Peter Christensen vil allerede inden for tre uger præsentere Västtrafik for en plan for, hvordan han vil løse de kritiserede forhold.