Mindre betaling til DSB uden betydning for kunderne.

Mindre betaling til DSB uden betydning for kunderne.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
05. februar 2008 kl. 17:04
I regeringens forslag til finanslov for 2008, som på grund af det seneste valg ikke blev vedtaget i efteråret, optræder formuleringen "På baggrund af de kendte forsinkelser i materielleverancerne er der foretaget et nyt skøn over kontraktreduktionen. Der foretages derfor en yderligere reduktion af kontraktbetalingen på 500 mio. kr. i 2008. Beløbet er inklusive konstaterede forsinkelser i 2007."

Reguleringen af kontraktsbetalingen i forslag til finanslov er helt i overensstemmelse med DSB  10-årskontrakt. Populært sagt er der tale om, at DSB ikke har udgifter i form af renter og afskrivninger til IC4, fordi Ansaldobreda  endnu ikke har leveret  alle de bestilte tog. Når DSB ikke har udgiften, skal DSB heller ikke have penge til den fra Transportministeriet.

DSB's administrerende direktør Søren Eriksen understreger, at DSB's kunder ikke kommer til at mærke reguleringen.

"Reguleringen på 500 millioner kroner skyldes forsinkelsen af IC4, og den i forstand, at alle vores kunder endnu ikke får det, vi gerne vil give dem, nemlig nye, moderne tog, kommer de til at mærke forsinkelsen af IC4. Men jeg vil gerne understrege, at der ikke skæres i køreplan, service eller personale som følge af reduktionen," siger Søren Eriksen.