Markant fremgang for DSB’s image
Markant fremgang for DSB’s image
Danskernes vurdering af DSB steg markant i 2008, viser den seneste omdømmeundersøgelse
DSB gør det bedre end længe. I den seneste undersøgelse af DSB's omdømme, som hvert kvartal måler holdningen til DSB i et bredt udsnit af befolkningen, er den samlede score steget med knap fire point i forhold til 3. kvartal. Det er Reputation Institute, som står bag RepTrak-undersøgelsen af DSB's omdømme. For hele 2008 er der tale om den højeste samlede score siden 2005.
»Jeg er meget positivt overrasket. Fire point er en stor fremgang, også større end jeg havde turdet håbe på. Det er især glædeligt at se, at vi går frem på vurderingen af produkter og services. Kunderne har altså lagt mærke til, at vi nu i lang tid har leveret et godt produkt,« siger en glad administrerende direktør Søren Eriksen.
Tog til tiden
Når man spørger danskerne, hvad der er vigtigst for at opnå et bedre ry, lyder svaret som i tidligere undersøgelser: ’Køre til tiden.’
Som mulige forklaringer på den positive udvikling peger undersøgelsen blandt andet på en stabil regularitet. Også det nye rengøringskoncept i togene og bedre bemanding af salgsvognen menes at spille ind. Endelig har medierne i 4. kvartal omtalt DSB positivt i flere sammenhænge, blandt andet den ny trafikplan og afskedigede DSB-medarbejderes jobmuligheder i politiet.
Op af bølgedalen
»Den samlede omdømmescore for 2008 er den bedste, vi har set siden 2005, og det er for mig et tegn på, at vi igen er ved at komme i balance med kunderne. Vi har været nede i en bølgedal, og den er vi nu ved at komme op af. Der er fortsat plads til forbedring. En samlet imagescore på godt 50 point er ikke højt, når vores DSB's mål er en placering i midterfeltet med en score på 60. Men vi er godt på vej,« siger Søren Eriksen.
Han peger på den høje produktkvalitet og positiv medieomtale af DSB som afgørende faktorer bag omdømmefremgangen.
»Vores produkter og service har været af høj kvalitet, og der har været flere positive historier om DSB i pressen. Samtidig har vi været forskånet for større negative sager i perioden. Dem kan vi ikke altid undgå. Men den langsigtede trend er positiv, og det bekræfter os i, at vi arbejder på den rigtige måde. Det er vigtigt at få tilbagemeldinger, og det er det, vi bruger denne undersøgelse til,« siger Søren Eriksen.
Modernisering
Sammenlignet med 2007 er den samlede score steget med næsten fire point, og det er en ret markant stigning, forklarer Engagement Manager Mikkel Hausner fra Reputation Institute,.
»Stigningen skyldes især kvalitet på produkterne og en synlig ledelse. Togene kører til tiden, og det smitter af på ledelsen,« siger Mikkel Hausner.
DSB har tidligere scoret lavt på tilliden til virksomheden, men også her er der fremgang. Og det skyldes blandt andet DSB's forandringsprojekt Sporskifte 2010, mener han.
Målet i sigte
En af søjlerne i Sporskifte 2010 er at forbedre det image af DSB, som var helt nede og skrabe bunden i 2006 med en score på 44,6, og det erklærede mål om en score på 60 i 2010 er inden for rækkevidde, mener Mikkel Hausner.
DSB har ikke siden 2004 været over den magiske grænse på 60. Dengang var scoren på 66,9.
Også S-tog scorer gode karakterer. Den samlede omdømmescore for 2008 er steget med 4,5 point i forhold til 2007.