Mål: Flere DSB-tog i udlandet
Mål: Flere DSB-tog i udlandet
Tirsdag overtog DSB sammen med Tågkompaniet driften af Roslagsbanan i Stockholm. Og det er bare første skridt mod DSB’s vision om, at 20 procent af DSB’s samlede aktiviteter om fem år skal ligge uden for Danmarks grænser. Det er nødvendigt, hvis DSB skal kunne hamle op med en yderligere liberalisering af togdriften i Danmark, lyder det fra DSB’s bestyrelsesformand, Mogens Granborg.
”DSB kræver et stort produktionsapparat, og skulle man beslutte sig for yderligere liberalisering herhjemme, er der en nedre grænse for, hvor lille en virksomhed DSB bør være”, siger han til medarbejderbladet DSB i dag, og fortsætter:
”Man kan vanskeligt forestille sig, at kunderne skal køre med DSB fra København til Nyborg og med et andet selskab fra Nyborg til Fredericia og så køre med DSB igen. Det ville være spild af samfundets ressourcer”.
Arrivas indtog på det danske marked bliver spændende at iagttage, lyder det fra bestyrelsesformanden, selv om Arriva ikke kommer til at agere helt på egne præmisser:
”DSB har jo virket som fødselshjælper for Arriva. At sørge for, at Arriva kom godt i gang, har været en del af måden at starte hele den liberalisering på”, siger Mogens Granborg, og tilføjer, at det nok ikke bliver sådan næste gang, hvor konkurrenten må være ”on his own