Lynende hurtige regionaltog på Sjælland
Lynende hurtige regionaltog på Sjælland
Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
07. februar 2006 kl. 15:37
DSB er parat med en ambitiøs strategiplan for udbygningen af den sjællandske regionaltogstrafik med flere og hurtigere afgange og kortere ventetid mellem togene.
"Undersøgelser viser, at vores kommende kunder efterspørger flere og hurtigere afgange med tog, der springer de små stationer over. Og det vil vi gerne give dem, så de vælger os frem for at sidde fast ude på motorvejen," siger underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik Ove Dahl Kristensen.
På blot ti år er trafikken på motorvejene steget 70 procent. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet. Farten på Køge Bugt-motorvejen er næsten halveret og gennemsnitshastigheden på Holbæk-motorvejen kan med 30 km/t i morgenmyldretiden ikke blive meget lavere.
Udbygning af Ringsted - København
DSB’s plan, der hedder Toget i Fart, er baseret på en udbygning af landets mest belastede banestrækning mellem Ringsted og København.
Trafikstyrelsen har for få måneder siden fremlagt fire forslag til en kommende udbygning af banen, et af forslagene går ud på at etablere et femte spor mellem Høje Taastrup og Hvidovre til 2,6 milliarder kroner, og det er sammen med de tre andre forslag til debat på Christiansborg netop nu.
Med Toget i Fart får Nykøbing Falster og Kalundborg tre tog i timen i myldretiden i aktuel retning. Det vil sige mod København om morgenen og hjem igen om eftermiddagen.
Næstved og Holbæk får afgange hvert 20. minut hele dagen suppleret med regionale lyntog, der kører uden stop til Hovedstadsområdet.
Slagelse og Ringsted får seks tog i timen, hurtige afgange og reduktioner i rejsetiden på op til 33 procent.
Lyn S-tog til Hovedstaden
DSB S-tog har tilsvarende planer for udbygningen af S-togstrafikken. Med moderne S-tog i drift på samtlige strækninger i en ny hurtigere køreplan i 2007 er mulighederne for at opnå kortere rejsetider opbrugt.
”Altså medmindre antallet af stop reduceres og udvalgte stationer får dårligere betjening eller lukkes helt, og det har vi naturligvis ingen planer om,” siger afdelingschef i DSB S-tog Økonomi og Administration, Anne Pilegaard.
Derimod vil etablering af særlige overhalingsspor være en attraktiv løsning, der gør det muligt at lade hurtige tog overhale tog, der standser ved samtlige stationer.
Konkret arbejder DSB S-tog med skitseplaner for etablering af overhalingsspor på Køge Bugt-banen og Nordbanen mod Hillerød. På Taastrupbanen er der allerede tilstrækkelig kapacitet til en udbygning af trafikken med hurtige tog.
"Undersøgelser viser, at vores kommende kunder efterspørger flere og hurtigere afgange med tog, der springer de små stationer over. Og det vil vi gerne give dem, så de vælger os frem for at sidde fast ude på motorvejen," siger underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik Ove Dahl Kristensen.
På blot ti år er trafikken på motorvejene steget 70 procent. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet. Farten på Køge Bugt-motorvejen er næsten halveret og gennemsnitshastigheden på Holbæk-motorvejen kan med 30 km/t i morgenmyldretiden ikke blive meget lavere.
Udbygning af Ringsted - København
DSB’s plan, der hedder Toget i Fart, er baseret på en udbygning af landets mest belastede banestrækning mellem Ringsted og København.
Trafikstyrelsen har for få måneder siden fremlagt fire forslag til en kommende udbygning af banen, et af forslagene går ud på at etablere et femte spor mellem Høje Taastrup og Hvidovre til 2,6 milliarder kroner, og det er sammen med de tre andre forslag til debat på Christiansborg netop nu.
Med Toget i Fart får Nykøbing Falster og Kalundborg tre tog i timen i myldretiden i aktuel retning. Det vil sige mod København om morgenen og hjem igen om eftermiddagen.
Næstved og Holbæk får afgange hvert 20. minut hele dagen suppleret med regionale lyntog, der kører uden stop til Hovedstadsområdet.
Slagelse og Ringsted får seks tog i timen, hurtige afgange og reduktioner i rejsetiden på op til 33 procent.
Lyn S-tog til Hovedstaden
DSB S-tog har tilsvarende planer for udbygningen af S-togstrafikken. Med moderne S-tog i drift på samtlige strækninger i en ny hurtigere køreplan i 2007 er mulighederne for at opnå kortere rejsetider opbrugt.
”Altså medmindre antallet af stop reduceres og udvalgte stationer får dårligere betjening eller lukkes helt, og det har vi naturligvis ingen planer om,” siger afdelingschef i DSB S-tog Økonomi og Administration, Anne Pilegaard.
Derimod vil etablering af særlige overhalingsspor være en attraktiv løsning, der gør det muligt at lade hurtige tog overhale tog, der standser ved samtlige stationer.
Konkret arbejder DSB S-tog med skitseplaner for etablering af overhalingsspor på Køge Bugt-banen og Nordbanen mod Hillerød. På Taastrupbanen er der allerede tilstrækkelig kapacitet til en udbygning af trafikken med hurtige tog.
Med etablering af overhalingsspor på Køge Bugt-banen og Nordbanen vil det være muligt at køre tog fra Køge og Hillerød med ét stop undervejs og rejsetider på 25 minutter ind til Københavns centrum.