Luft i køreplanen gav tog til tiden

Luft i køreplanen gav tog til tiden

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
12. februar 2008 kl. 10:54

En målrettet indsats på flere fronter ligger bag januars flotte regularitet for fjern- og regionaltog

Når fjern- og regionaltrafikken i januar 2008 havde den bedste regularitet i de seneste 58 måneder, skyldes det ikke én, men mange faktorer. Færre sporarbejder og hastighedsnedsættelser, en realistiskkøreplan, kortere kommandoveje i trafikstyringen og en sneløs vinter med plusgrader trak alle i den rigtige retning, konstaterer DSB’s trafikkvalitetschef Thomas Gordon.


»Det er et flot resultat, som vi er meget glade for. Det viser, at de initiativer, der er taget for at rette op på problemerne, virker efter hensigten. Fra DSB’s side er den væsentligste årsag nok køreplanen fra 2007, hvor vi tilpassede os til de faktiske forhold på skinnenettet ved at lægge mere luft ind.«


Godt fra start

»Når køreplan K-08 er kommet ekstraordinært godt fra start, skyldes det bl.a., at vi i højere grad end tidligere har taget medarbejderne med på råd i processen. Køreplanlæggerne har været ude på depoterne og fået input fra dem, der er tættest på driften, og det har taget mange småproblemer i opløbet.


Også medarbejderne i Driftscentret har gjort det godt. Det er virkelig en kæmpefordel, at de sidder i samme lokale og kan handle hurtigt, når situationerne opstår,« siger Thomas Gordon.


DSB er dog ikke alene om at have leveret det gode resultat – Banedanmark har sin del af æren. Efter lange perioder med sporarbejder og hastighedsnedsættelser er man nu ved at være på omgangshøjde med de mindre fejl.


»Vi har arbejdet målrettet på at indhente det efterslæb på vedligehold, der har plaget skinnenettet, og nu begynder vi at se en effekt. Vi fornyer langt mere, end vi gjorde for et par år siden, men vi kan blive endnu skarpere på, hvor vi skal sætte kræfterne ind,« siger driftsdirektør Susan Münster, som kom til Banedanmark for et lille halvt år siden.


I driften arbejder man på at optimere trafikstyringen, bl.a. ved at evaluere den enkelte medarbejders eller gruppes indsats i en given situation.


»Vi ser på, hvor længe man har været om at genoprette trafikken. Nogle er ultrahurtige til at løse opgaven, og måske kan de noget, som andre kan lære af. Vi har fortsat udfordringer, bl.a. kommende sporarbejder, som kræver stramt fokus, og vi arbejder på at sikre, at organisationen er gearet til at håndtere dem. Det handler først og fremmest om kommunikation,« siger Susan Münster.


Om togene vil køre lige så pænt resten af 2008, kan ingen garantere. Februar viser dog indtil videre samme tendens som januar