Lokomotivfører: Som at køre i smør
Lokomotivfører: Som at køre i smør
På gode skinner og uden teknikforstyrrelser er IC4-toget en ren fornøjelse at køre. Men mange dage kræver det både is i maven og tålmodighed at tæmme den italienske maskine.
Af Sofie Pedersen
Efter 17 år som lokofører slog Martin Jensen straks til, da DSB søgte testpiloter til de nye IC4-tog.
"Jeg skulle jo nødig komme til at kede mig, og IC4-togene lød som en spændende udfordring. Bare tænk på den gang, vi fik IC3-togene," griner Martin Jensen.
Ud over at være en af de fem IC4-testkørere, der har tilladelse til at køre med passagerer, er han kørelærer og har en fortid på togfabrikken Bombardier Transportation i Randers. Den tekniske baggrundsviden fra fabrikken er flere gange kommet ham til gode under testkørslerne.
"Jeg skal egentlig kun koncentrere mig om at få toget til at køre og rapportere de fejl, der opstår. Men det er alligevel rart at vide, hvordan toget ser ud bag facaden, når man snakker med de italienske ingeniører om fejl og mangler," siger han.
Glidende kørsel
I over tre år har Martin Jensen prøvekørt IC4-toget - hovedsageligt i nattetimerne, hvor der ikke har været andre maskiner på skinnerne.
"Det var noget af en oplevelse, da jeg første gang mærkede, hvordan toget bare kørte stille og tyst ud i mørket. En helt anderledes glidende fornemmelse end med de gamle IC3'er," fortæller test-lokoføreren.
IC4-toget er 40 ton tungere end sin forgænger og ligger derfor mere stabilt i sporet. Det gør, at Martin Jensen forventer en større køreglæde for både lokoførere og passagerer.
"Hvis skinnerne er gode, vil man tydeligt kunne mærke, at toget er mere støjsvagt og ikke slingrer under kørslen. Men det er desværre ikke de bedste skinner, vi har på alle strækninger," tilføjer han.
Dybe indåndinger
Selvom Martin Jensen fører logbog over alle testkørsler og omhyggeligt noterer hver en fejl fra motorudfald til problemer med trinbrættet, er løsningen sjældent nær.
"Det kan tage de italienske ingeniører flere måneder at tage fat på en fejl, vi har påtalt 100 gange. Derfor har jeg tit haft brug for at tage en dyb indånding," indrømmer han.
Trods samarbejdsproblemer og forsinkelser er test-lokoføreren dog fortrøstningsfuld.
"Nu går der ikke mange dage, før togene kommer ud at køre med passagerer, for vi uddanner nye lokoførere på livet løs. Men allermest glæder jeg mig til, når IC4'erne kommer til at køre lyntog mellem Jylland og København. Der kommer de rigtig til deres ret," siger Martin Jensen.