Livsfarligt sporløberi på Lille Syd
Livsfarligt sporløberi på Lille Syd
Stort informationsarbejde for at undgå sporløberi på Lille Syd under sporarbejdet på Sydbanen
Lokomotivførerne på Lille Syd oplever dagligt, at folk skyder genvej over sporene. Lille Syd er en af de baner, hvor DSB's lokomotivførere rapporterer om flest sporkrydsere. Indtil videre har der heldigvis kun været relativt få ulykker eller ’nær-ved’ hændelser i betragtning af, hvor mange personer der dagligt færdes på og ved sporet på Lille Syd.
Men nu frygter især lokomotivførerne for, hvad der vil ske, når store, hurtige, og gennemkørende tog kommer på banen.
»I dag er vi nogenlunde forskånet for ulykker på Lille Syd. Folk ved, at der højst kører to tog
i timen, og de ved måske endda, hvornår de kører. Men det interval kan man ikke regne med længere. Nu er det store, hurtigere gennemkørende tog, der kører på forskellige tidspunkter.
Og selv om vi tager alle mulige forbehold, må vi på det kraftigste advare mod at krydse sporet på ulovlig vis. Det er forbundet med livsfare,« siger trafikchef i DSB, Stig Friisbæk.
Stort informationsarbejde
Banedanmark og DSB forsøger i fællesskab at gøre noget ved det stigende problem med sporkrydsere. En stor del af indsatsen går på at oplyse passagerer, beboere, institutioner, arbejdspladser og lodsejere langs banen om, hvor farligt det er at krydse togsporene. Det sker blandt andet i samarbejde med Næstved Politi. Endvidere har Banedanmark sat hegn op på de kritiske steder på strækningen.
»Vi vil gerne gøre opmærksom på, hvor farligt det er at gå over skinnerne. Det er ikke længere larmende lokomotiver, vi kører med – det er store, hurtige togsæt, som man først kan høre, når de er lige foran en – og det skaber nogle uhyre farlige situationer,« siger Willie Nordahl Jensen, der er sikkerheds- og projektleder på kampagnen.
»Når nær-ved påkørslerne og selve påkørslerne sker, er det lokomotivførerne, der sidder tilbage med de psykiske mén. 50 pct. af sygemeldingerne blandt lokomotivførerne skyldes nærved-påkørsler eller påkørsler,« fortæller Willie Nordahl Jensen.
Slider på psyken
Henning Winkel, der er lokomotivfører på Lille Syd-strækningen har en indtrængende bøn:
»Lad være med at krydse sporet! Jeg har flere grimme oplevelser med folk, der kravler under bommene på Køge Station. Der var for eksempel en ældre dame med en gravhund i snor, som nærmest frøs midt i sporet. Heldigvis blev hun fjernet i sidste øjeblik,« fortæller han og fortsætter:
»På Syd Bane-strækningen er problemet værst ved leddene, men for eksempel i skoven ved Haslev/Orned ser jeg tit kondiløbere, der krydser sporet. Jeg ville ønske, de ville lade være. Det slider jo på ens psyke i længden,« siger Henning Winkel.
Næstved Politi vil i hele perioden, hvor sporarbejdet foregår, holde et ekstra øje med sporløbere og udstede bøder til folk, der færdes ulovligt i sporet:
»Mange ved ikke, at udover det er dødsensfarligt, så er det forbudt at færdes i sporet. Derfor vil vi under hele sporarbejdet holde et ekstra øje med sporløbere og uddele bøder til dem, der på ulovlig vis krydser sporet,« siger Troels Permin fra Næstved Politi.
FAKTA OM LILLE SYD
Kører mellem Roskilde-Køge-Næstved
Strækningen er 61 km lang
Der er 13 stationer
Turen tager ca. 1 time og 10 min.
Max. hastighed er 120 km/t.
I sporarbejdets første periode, frem til den 6. juli, vil der køre 58 IC3-tog og 29 ICE-TD-tog ugentligt på Lille Syd udover den normale trafik.
I den anden periode af sporarbejdet, frem til den 9. august, vil der køre 85 IC3 tog og 42 ICE-TD tog på Lille Syd udover den normale trafik.