Længere S-tog på Ringbanen

Længere S-tog på Ringbanen

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
13. marts 2012 kl. 09:30

På det seneste har S-togs passagerer på Ringbanen om morgenen mellem kl. 7 og kl. 8 stået tæt i nogle af togene. Derfor sætter S-tog nu længere tog ind på nogle af afgangene for, at der kan blive plads til alle. Beslutningen er truffet på baggrund af data fra S-togs vejesystem, der vejer tog og passagerer og omsætter det til passagertal.

”Vi har endnu ikke måttet efterlade kunder på perronen, men der er mange med. Det hører vi også fra vores kunder. Vi har forsøgt os med at køre oftere om morgenen for at tage presset på togene, og det har hjulpet på visse tidspunkter, men på andre må der mere til. Derfor har vi besluttet at sætte ekstra togsæt på på visse tidspunkter, så det stadig er nemt at komme med S-toget,” fortæller DSB S-togs produktionsdirektør, Dan Stig Jensen.

Flest grønne tog
DSB S-tog vejer hvert tog inkl. passagerer, når det har forladt stationen og er kommet op i fart, og kan dermed få et overblik over, hvor fyldte togene er. S-tog har vejet sine passagerer i flere år, men kan nu behandle dataene fra vejesystemet så hurtigt, at der hver dag ligger dugfriske tal for, hvor mange passagerer, der dagen før var på samtlige de i gennemsnit 1330 daglige afgange. Er der plads nok, er afgangen grøn, er der tæt på fyldt, er den gul, og står passagererne tæt, er den markeret med rødt.

”Tidligere fik vi tallene hver tredje måned, men systemerne er blevet optimeret, så vi nu kan følge med dagligt og hurtigt kan reagere, hvis der er en tendens. Som regel er der dog stort set grønt over hele banen, bortset altså fra på Ringbanen, hvilket vi nu gør noget ved,” fortæller produktionsdirektør i DSB S-tog, Dan Stig Jensen.

Han kan dog ikke garantere, at der ikke på visse tidspunkter kan være godt fyldt op stadigvæk.
”Det kan f.eks. være, man har sin cykel med og har svært ved at få en plads. I de tilfælde er det en mulighed at vente til det næste tog – på Ringbanen skal man højst vente fire minutter på næste tog,” siger Dan Stig Jensen.

DSB S-tog følger løbende med på de daglige opgørelser fra vejesystemet for at se, om der også er andre steder på S-banen, der bør optimeres, hvis mulighederne er der.

Fakta:
Sådan vejes togene
S-togsvognens bundramme hviler på luftbælge. Der presses luft ind i disse bælge, så de hele tiden har samme niveau over hjulene. Jo flere passagerer, jo mere luft skal der presses ind i bælgene for at holde bundrammen i den samme højde. Trykket pr. luftbælg omdannes til en digitalværdi, som konverteres til et passagertal.

Maria Schouboe Sloth