Længere rejsetid mellem landsdelene
Længere rejsetid mellem landsdelene
Hastighedsnedsættelser ned til 40 km/t forårsager forsinkelser i InterCity- og InterCityLyn-trafikken.
DSB overskrider for øjeblikket rejsetiden mellem København og Århus med op til 15 minutter og mellem København og Ålborg med op til 25 minutter. Årsagen til forsinkelserne er blandt andet, at Banedanmarks ultralydsscanninger har afsløret nye eksempler på slitage i skinnerne på flere kortere delstrækninger mellem Fredericia og Århus.
Hastigheden de pågældende steder er derfor af sikkerhedshensyn sat ned fra de normale 180 km/t til 40, 60, 80 eller 120 km/t. Og det er det, der resulterer i den forlængede rejsetid. Der er i alt 71 steder med hastighedsnedsættelser mellem København og Aalborg og retur.
Som led i Banedanmarks arbejde med at forbedre sporenes tilstand på hovedstrækningen mellem København og Århus, gennemfører Banedanmark en række målinger af sporet og skinnernes tilstand. Målingerne medfører en række arbejder, der udbedrer fejl og slitage på sporene. En årlig måling af skinnernes tilstand, som netop er gennemført, har vist, at de ældre skinner mellem Fredericia og Århus er særligt plaget af slitage. Derfor er Banedanmark nødt til at iværksætte lokale hastighedsnedsættelser der, hvor skinnerne er mest slidte.
- Vi udveksler hver nat skinner på strækningen Fredericia og Århus, og vi sætter hastigheden op igen, efterhånden som skinneudvekslingen er udført. Vi forventer, at arbejdet er overstået i midten af september, så togene kan sætte hastigheden op igen på strækningen, siger sektionschef i Banedanmark Spor, Klaus Bergman, der understreger, at prognosen er afgivet under forudsætning af, at der ikke opstår nye problemer.
En anden årsag til forsinkelserne i trafikken mellem landsdelene er et sporarbejde på Fyn.
På Kauslunde Station, der ligger på strækningen mellem Odense og Middelfart, er Banedanmark i gang med at stabilisere den synkende bløde jordbund under spor 1. Det betyder, at InterCity- og InterCityLyn-togene i begge retninger kører i spor 2 og kun med 40 km/t, når de passerer arbejdsstedet.
Banedanmark forventer, at sporarbejdet i Kauslunde er overstået i morgentimerne mandag 21. august.
I tilfælde af større forsinkelser eller aflysninger giver DSB en taxa eller sørger for at indsætte busser, forklarer DSB’s trafikinformationschef Tony Bispeskov.
- Vi yder erstatningsbefordring i de tilfælde, hvor kunderne på grund af DSB’s forsinkelser eller aflysninger, risikerer at skulle vente mere end en time på at komme videre med anden kollektiv trafik, siger han.