»Kystbanen er vores hjerteblod«

»Kystbanen er vores hjerteblod«

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
17. januar 2007 kl. 11:55

Berlingske Tidende 10.  januar  2007, 3 sektion, business, side 9
 
Af Charlotte Beder
 
SKOTLAND: Han er så opsat på at vinde udbuddet om Kystbanen og Øresundstrafikken, at han helst ikke vil tale om, hvad der sker, hvis DSB og First Group ikke ender øverst på skamlen, når politikernes dom falder.
»Kystbanen er vores hjerteblod. Det er en central bane, der kører direkte ind i hjertet af DSB og Københavns Hovedbanegård. Der er meget vækst, nyt materiel og mange kunder. Så vi skal bare vinde, og det tror jeg også, vi gør,« siger Søren Eriksen.
Han er konstitueret direktør i DSB, idet han sprang til i september, da adm. direktør Keld Sengeløv døde pludseligt. Nu sidder den 37-årige fynbo med ansvaret for en afgørende periode i selskabets historie.
Hvad er DSB 's situation uden Kystbanen?
»Det vil gøre ondt, hvis vi taber. Men vi vil overleve. Men faktisk vil jeg helst ikke tale om hvis og hvis,« siger han.
I har ikke vundet så mange udbud tidligere. Hvorfor tror du, I vinder dette?
»Vi har vundet to udbud ud af otte uden for Danmarks grænser. Så det er vel ikke så skidt. Men når vi tror, at vi vinder dette, skyldes det, at vi har gode erfaringer på strækningen, og at vi sammen med en god partner kan levere en kombination af erfaring og nye services til passagererne.«
Jeres mål er, at 20 procent af jeres indtægter skal komme fra udbud i udlandet inden 2010. Hvilke udbud skal I vinde for at nå det?
»Vi er jo langt fra det mål, men hvis vi vinder den svenske side af Øresund med dette bud, så er vi oppe på fem-ti procent. Og vinder vi et stort udbud i England, er vi pludselig langt over målet. Men lige nu koncentrerer vi os kun om det dansk-svenske udbud.«
Hvem er jeres værste konkurrent?
»Der er otte i alt, og alle gør deres yderste. Jeg vil ikke fremhæve nogen, men vi undervurderer bestemt ikke konkurrencen. Den er benhård,« siger Søren Eriksen.


Udbuddet af Kystbanen

Folketinget og Region Skåne besluttede i 2004 at sende Øresundstrafikken i udbud.
Udbuddet gælder strækningen fra Helsingør til den svenske grænse (Kystbanen) på den danske side og strækningen via Malmø til Gøteborg, Kalmar og Karlskrona på den svenske side. Der kan bydes på en strækning eller begge. DSB byder på begge.


Kystbanen drives i dag af DSB, mens svenske SJ driver den svenske side af trafikken.
Ifølge trafikforliget fra 2003 skal mindst 1/3 af DSB 's togtrafik, eksklusiv S-tog og fjerntrafik, udbydes inden 2014. Med Kystbaneudbuddet mangler der kun et udbud for at nå målet.
Det første danske udbud trådte i kraft i 2003, da Arriva overtog strækninger i Midt- og Vestjylland fra DSB.


Kystbaneudbuddet træder i kraft fra 2009, og kontrakten løber frem til 2015/2016.
Otte selskaber er bydere: Arriva Skandinavien A/S, Connex Sverige AB og Connex Danmark A/S i konsortium, DB Regio AG, Kystbanen A/S (datterselskab af DSB og First Group), MTR Corporation Limited, NSB AS, SJ AB og Svenska Tågkompaniet AB.


Byderne skal indlevere deres bud senest 19. februar 2007 til Trafikstyrelsen. Afgørelsen falder til sommer.