Kunderne er tilfredse med pris og information
Kunderne er tilfredse med pris og information
EU-kommissionen har i forbindelse med sin årlige rapport foretaget en forbrugerundersøgelse, der måler borgernes tilfredshed med væsentlige samfundsydelser, deriblandt togdrift, postvæsen, el- og vandforsyning.
DSB har i kategorien jernbanetransport klaret sig flot mod lande som Italien, Belgien og Grækenland. 1000 danskeres svar ligger til grund for, at DSB i underkategorien ”information”, der blandt andet indeholder oplysninger om aflysninger, forsinkelser og sporarbejde, kommer ind på en andenplads med en tilfredshed på 71 procent – kun overgået af Luxemburg, som samlet set vinder de fleste kategorier.
Selv om en tilfredshedsprocent på 54 ikke lyder af meget, giver det DSB en tredjeplads i underkategorien ”pris”. Den forholdsvis lave tilfredshed skal ses i lyset af, at der hersker lavere tilfredshed omkring jernbanetransport end på f.eks. el-området, der har samlet tilfredshed på 73 procent.
”Tidligere undersøgelser har vist, at vi er blandt de bedste i Europa, når det gælder togenes rettidighed, så det er glædeligt, at vi også ligger i den absolutte top med hensyn til passagerernes tilfredshed i sammenligning med andre lande. Alle har en mening om transport, og det er svært at gøre alle tilfredse,” siger Salgsdirektør i DSB, Bjørn Wahlsten.
Af Morten Brunsgaard Bek