Kunderekord trods krise og hårdt vintervejr

Kunderekord trods krise og hårdt vintervejr

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
25. maj 2011 kl. 12:25

På trods af et massivt pres på DSB stiger rekordmange danskere på toget, viser DSB’s dugfriske kvartalsregnskab. Således satte over to millioner flere danske kunder sig til rette i et DSB-tog i årets første tre måneder sammenlignet med 1. kvartal 2010.

Danskerne blev budt velkommen til 2011 med overvældende mængder sne og frost i årets første måneder. Trods det bød DSB i samme periode rekordmange kunder velkommen på togsæderne, viser tallene i DSB’s dugfriske kvartalsregnskab for første kvartal.

Claus Haagensen/Chili

I alt valgte 43 millioner danske kunder at løse billet til en af DSB’s togafgange i årets første tre måneder mod 41 millioner i samme periode sidste år. Det er hele to millioner – eller fem procent – flere kunder. Og det er samtidig det højeste antal kunder, DSB nogensinde har haft i et første kvartal.

Et skulderklap
DSB’s konstituerede administrerende direktør Klaus Pedersen glæder sig over den markante fremgang:

»DSB’s ledelse og medarbejdere gennemlever en periode med et massiv politisk og mediemæssigt opmærksomhed og store udfordringer på både kort og lang sigt, der kræver fokus, engagement og ekstra ressourcer fra hele DSB’s organisation. Og set i det lys er det utrolig positivt, at rekordmange kunder stiger på toget,« forklarer han.

»Det er en rigtig god udvikling, der gavner både samfundet og klimaet. Når stadigt flere løser billet til toget, er det en gevinst for DSB, samfundsøkonomien og vores omgivelser. Og jeg tillader mig også at tolke den positive tendens som et velkomment skulderklap til DSB og DSB’s medarbejdere i en ellers svær periode for virksomheden. For hvis ikke vi leverer et gedigent produkt og engageret service til kunderne, kan vi heller ikke tiltrække dem,« siger Klaus Pedersen.

Kundevækst i hele Danmark  
Kundefremgangen hos DSB slår igennem i alle områder af Danmark.

DSB’s Fjern- og Regionaltog noterede således cirka 250.000 – eller to procent – flere kunder end i samme periode sidste år. Og når danskerne skulle en tur over Storebælt i årets første tre måneder, valgte knapt 140.000 flere at gøre det med udsigt fra et togvindue sammenlignet med første kvartal sidste år.

På DSBFirst’ danske togafgange steg cirka 116.000 – eller to procent – flere på i forhold til sidste år. Og alene på den storkøbenhavnske S-bane hoppede 855.000 flere kunder ind i S-toget sammenlignet med første kvartal 2010. Korrigeret for sporarbejder, havde S-tog således over 25 millioner kunder i 1. kvartal, hvilket gør det til det bedste kvartal i over 20 år.

»Det er jo forrygende, at tendensen slår igennem i hele landet. De sidste par år har vi særligt set S-tog som det bærende lokomotiv for kundevæksten i DSB. Og S-tog skuffer absolut heller ikke i årets første tre måneder. Ikke mindst takket være innovation, det engagerede kundefokus og togenes høje rettidighed. S-togs medarbejdere gør fortsat en kæmpe indsats for at sikre de københavnske pendlere en god og præcis rejseoplevelse,« siger Klaus Pedersen. 


Fakta:
Historisk mange kunder stiger på toget

Aldrig tidligere har DSB transporteret så mange kunder på et første kvartal som i 2011’s første tre måneder:
Antal kunder i alt i DSB-koncernen:
53,5 mio. mod knapt 49 mio. i samme periode i 2010, hvilket svarer til en kundevækst på ni procent.
Antal kunder i Danmark:
43 mio. mod 41 mio. sammenlignet med 1. kvartal 2010, hvilket svarer til en kundevækst på fem procent.
Antal kunder i S-tog:
Ca. 22,5 mio. kunder mod cirka 21,5 mio. kunder i 1. kvartal 2010, hvilket svarer til en kundevækst på fire procent. Dette tal er eksklusiv korrektioner for sporspærringer, der så ellers svarer til at S-tog transporterede over 25 mio. kunder i 1. kvartal – eller hele syv procent flere end i 1. kvartal 2010.
Antal kunder i DSBFirst i Danmark:
Ca. 5,9 mio. mod knapt 5,8 i 1. kvartal 2010, hvilket svarer til en kundevækst på to procent.


Redaktionel note: DSB holder i anledning af første kvartalsregnskabet doorstep-pressemøde i Sølvgade 40 klokken 15.