Jernbaneaftale på plads

Jernbaneaftale på plads

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
02. juni 2004 kl. 10:48

Passagererne får blandt andet flere tog mellem København og Ringsted, og københavnerne kan vente bedre S-tog mellem Hovedbanegården og Dybbølsbro.


- Forliget er positivt for DSB og dermed DSB’s kunder, og det er også godt at få taget hul på kapacitetsproblemerne ind og ud af København. Det arbejde bliver underbygget af den strategianalyse af trafikproblemerne omkring København, som er en del af forliget, og som bliver sat i værk senere, siger adm. direktør i DSB, Keld Sengeløv.


Onsdag aften indgik regeringen, De Radikale og Dansk Folkeparti den tiårige trafikaftale. I den er der afsat over ni milliarder kroner til bedre tog og jernbaner ved kontrakter med DSB og Banestyrelsen.


Ifølge trafikminister Flemming Hansen (K) er der lavet investeringsplaner for 91 milliarder kroner i alt. 26 milliarder til det, der kaldes investeringsplanen, som også omfatter en del jernbane, og så jernbanepakken, der omfatter i alt 65 milliarder. Det er penge til DSB, Banestyrelsen og udover det er der et afsnit om udlicitering.


- Jeg er ovenud tilfreds med den aftale, der er indgået. Det er en af de største samlede planer for trafikinvesteringer, der nogensinde er foretaget. Aftalen omfatter investeringer på trafikområdet for de kommende ti år og vil give betydelige udvidelser af både vej- og banenettet, siger trafikminister Flemming Hansen..


Aftalen bygger på regeringens investeringsplan for trafikanlæg indtil 2012. Der puttes årligt to procent efter inflation i ny veje og baner.