Ingen sommerkøreplan i år

Ingen sommerkøreplan i år

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
30. juni 2009 kl. 12:55

For første gang i mange år kan danskerne køre mellem Jylland og Sjælland uden at være generet af sporarbejder eller risiko for hastighedsnedsættelser som følge af varmen.

Hovedstrækningerne på jernbanenettet, hvor flest danskere stiger på toget, har nemlig allerede fået en gevaldig overhaling af Banedanmark. Således blev hovedstrækningen mellem Fredericia og Århus sidste år gennemgribende renoveret og fornyet i det, der var årtiets største og dyreste sammenhængende sporarbejde. Året før var det blandt andet Kystbanen, der stod for tur.

»I år er der ikke lavet særkøreplaner pga. sommervarmen. Tidligere år har vi måttet sætte hastigheden ned til 80 km/t, når lufttemperaturen overstiger 27 grader og skinnetemperaturen 40 grader, men det er slipper vi heldigvis for i år,« siger underdirektør i planlægning og trafik i DSB, Ove Dahl Kristensen.

»Derfor forventer og håber vi, at rigtig mange vil benytte de gode tilbud i sommerferien og nyde en tur med Intercity eller Lyntog over Storebælt.«

Sydbanen og Svendborgbanen
I år renoverer Banedanmark så Sydbanen, der er den eneste tilbageværende strækning i landet, hvor der var risiko for varme skinner. Banen lukker helt mellem Ringsted og Næstved i sommerferien, og togene kører derfor i stedet via Køge. På den yderste del af Sydbanen mellem Nykøbing og Rødby er der fortsat risiko for hastighedsnedsættelser, men det får ingen praktisk betydning, fordi det kan indhentes under opholdet i Nykøbing F.

Indtil 9. august 2009 arbejder Banedanmark også intensivt på at forbedre strækningen mellem Odense og Svendborg. Banen er lukket i perioden, og betjenes med busser.

Sporarbejderne har i sammenligning med de allerede gennemførte sporarbejder derfor kun lokale virkninger og rammer derfor kun ganske få passagerer. Samtidig er sporarbejderne velplanlagte, og såvel naboer som passagerer på strækningen har op til og under fået målrettet information om arbejderne.

Ny bane – færre forsinkelser
Sporarbejder kan dog ikke undgå at påvirke passagernes transport – typisk med forlænget rejsetid i arbejdsperioden. Det forhold forsøger DSB at tage højde for med bl.a. særkøreplaner, informationsvagter og et højt informationsniveau. Derfor kan man i den forbindelse tale om lokale forlængelser af rejsetiden.

Og når Banedanmark er færdige med arbejdet, vil jernbanen altså være mere driftssikker, og der vil opstå færre forsinkelser. Desuden bliver komforten i togene bedre, da de nye skinner giver en mere jævn kørsel.

Flest tog til tiden i 8 år
DSB forventer derfor rettidig togtrafik også i sommeren.

I 1. halvår af 2009 har 9 ud af 10 DSB-tog på fjern- og regionalstrækningerne kørt til tiden, og på S-banen oplever kunderne i disse måneder, at over 96 procent af alle S-tog afgår til tiden, hvilket også betyder, at S-tog har den højeste rettighed i otte år.

Og den høje rettidighed – som også opfylder de krav, som staten stiller over for DSB i de indgåede trafikkontrakter – forventer DSB altså at kunne operere med over sommeren.

DSB ønsker danskerne en rigtig god sommer på gode skinner.