Ingen snavs i krogene

Ingen snavs i krogene

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
05. november 2008 kl. 09:30

Rengøringen på S-togs stationer udføres af både DSB selv og eksterne. Derfor skal et nyt projekt under Sporskifte 2010 fastlægge ens rengøringsstandarder for alle.

Kunderne vil have det rent og pænt, viser DSB’s kundeundersøgelser. Næst efter tog til tiden er rengøring det emne, som kunderne vægter højst. Måske fordi et snavset og rodet indtryk sammen med graffiti gør kunderne utrygge.

Mange kokke
I øjeblikket er ansvaret for rengøringen på DSB’s stationer i hovedstadsområdet fordelt mellem S-tog, Banedanmark, DSB Fjern & Regional og en række kommuner. Selvsagt gribes det meget forskelligt an, og derfor skal DSB i samarbejde med Dansk Servicerådgivning i øjeblikket se på, hvad der er den ideelle rengøringsstandard for S-tog og DSB Fjern & Regional. Det skal i sidste ende forbedre DSB’s image og højne kundetilfredsheden.

»Vi skal have mere rengøring i fremtiden med højere kvalitet og mere ensartede standarder. Det betyder også ensartede standarder inden for koncernen omkring storbyområdet,« Siger Lars Nordahl Lemvigh, produktionsdirektør i S-tog.

På observation
Dansk Servicerådgivning vil derfor i de næste par uger have medarbejdere ude at observere rengøringen på udvalgte stationer, så der kan fastlægges et nyt koncept for fremtidens rengøring. Analysen vil bl.a. synliggøre de mange forskelligartede opgaver, som Stationsrengøring udfører og indeholde en kortlægning af det fysiske arbejdsmiljø med fokus på metoder og udstyr. Der er ikke planer om at afskaffe opgaver.

»Dansk Servicerådgivning skal bl.a. se på, om vi bør tilrettelægge arbejdet anderledes – er der f.eks. noget, vi kan gøre på en anden måde? Det er ikke et spørgsmål om fyringer eller mere arbejde til færre hænder,« siger Lars Nordahl Lemvig.

Lang og kort bane
Forbedringer skal både gennemføres som her og nu-tiltag (Quick Wins) og langsigtede tiltag. Undervejs skal både ledere og medarbejdere gennemføre uddannelse, hvis det er nødvendigt.
Projektet omfatter S-togsnettets 84 stationer og de stationer i Københavnsområdet, som er fællesstationer med DSB, dvs. Østerport, Klampenborg, Høje Taastrup og Hellerup og desuden Hovedbanegården og Kastrup Station.